I BALANSE: Tord Gustavsen Quartet, fra v. Mats Eilertsen, Tord Gustavsen, Tore Brunborg, Jarle Vespestad. PRESSEFOTO: HANS FREDRIK ASBJØRNSEN
I BALANSE: Tord Gustavsen Quartet, fra v. Mats Eilertsen, Tord Gustavsen, Tore Brunborg, Jarle Vespestad. PRESSEFOTO: HANS FREDRIK ASBJØRNSENVis mer

Særegne stemmer

Tord Gustavsen konsentrerer uttrykket, Karin Krog/John Surman befester stillingen og Arve Henriksen fortsetter søket på nye album.

ALBUM: «Extended Circle» (utkommer fredag) er Tord Gustavsens sjette album for ECM, hans tredje med Tore Brunborg (tenorsaksofon), Mats Eilertsen (kontrabass) og Jarle Vespestad (trommer) og i følge ham selv «fullføringen av en dobbeltsirkel av trilogier».

Et slikt utsagn kan fort utløse sær- og semesteroppgaver, men her skal vi begrense oss til å beskrive Tord Gustavsens uttrykk som om mulig enda mer karakteristisk og konsentrert enn på 2012s «The Well».

TORD GUSTAVSEN QUARTET: Sluttede sirkler i god balanse.
TORD GUSTAVSEN QUARTET: Sluttede sirkler i god balanse. Vis mer

det nye albumet gjelder det for både solo(piano), pianotrio og kvartett. Grunnstemningen i musikken er stadig meditativ, og som før skjer formidlingen i et luftig Rainbow Studio-lydbilde der det improviserte og noterte sameksisterer organisk i gjennomskinnelig samspill. De fleste melodiene er svært tilgjengelige i sin folketone/gospel-inspirerte enkelhet, og når musikken på «Extended Circle» likevel ikke blir forutsigbar, skyldes det bruddene på hovedmønstrene.

Som Eilertsen//Vespestads urolige puls og Brunborgs ekstatisk-overgivne melodiføring på folketonesalmen «Eg veit i himmerik ei borg»; som de to korte kollektive improvisasjonene «Entrance» og «Entrance, var.»; som Eilertsens lille bassvandring «Bass Transition» eller som komponisten/pianisten Gustavsens forkjærlighet for å kontre alvor og melankoli med noen vidåpne, livsbejaende durakkorder.

«Chron/Cosmic Creation»

Arve Henriksen

4 1 6
Plateselskap:

Rune Grammofon/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Det er slike elementer i fint avstemt balanse med det forventede som nok en gang gjør et Tord Gustavsen-album til noe større og mer inntrengende enn utmerket håndverk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

SIST lørdag kunne fjorårets Hedersspellemann, Karin Krog, hente sin Spellemannpris nummer fire da hennes og John Surmans «Songs Of This And That» vant jazzkategorien.

KARIN KROG & JOHN SURMAN: Spellemannpris som fortjent.
KARIN KROG & JOHN SURMAN: Spellemannpris som fortjent. Vis mer

Albumet, basert på duoens bestillingsverk for Vossa Jazz i 2010 og studioinnspilt med de klanglige nøkkelfigurene fra urframføringa, vibrafonisten Ivar Kolve og gitaristen Bjørn Klakegg, på plass, er i alle henseende en verdig vinner og betraktelig strammere i klypa enn hva tittelen kan antyde.

For «ditt og datt-temaene» behandles i form av omhyggelig sammenskrudde tekster og melodier som finner hverandre i raffinerte arrangementer.

«Chron/Cosmic Creation»

Arve Henriksen

4 1 6
Plateselskap:

Rune Grammofon/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Kolve og Klakeggs sfæriske klanglighet danser mot Surmans sopransaks og mørkere treblåserklanger, og bass/tromme-duoen Terje Gewelt/Tom Olstad driver musikken med stødig swingkraft og sikker harmoniforankring i alle takter og tempi. Krog synger med den finstilte swing- og fraseringsfeelingen som har gjort henne til den internasjonale størrelsen hun er, og Surmans ymse bidrag lyser uten unntak av autoritet, hvilken oktav de enn måtte befinne seg i.

«CHRON», den ene halvparten av Arve Henriksens nye dobbeltalbum «Chron/Cosmic Creation», har vært tilgjengelig på vinyl et år, som del av den gedigne (og kostbare) boksen «Solidification». «Cosmic Creation», åtte nye forløp/klangmasser/lydsvev på i alt 40 minutter, er en form for videreføring av «Chron»-konseptet, men er i motsetning til «Chron» studioinnspilt, mer sammensatt og rikere i klangfargeveven.

ARVE HENRIKSEN: Mangefarget kosmisk klangreise.
ARVE HENRIKSEN: Mangefarget kosmisk klangreise. Vis mer

I forhold til «Chron» befinner «Cosmic Creation» seg ytterligere et lite lysår bortenfor streite melodikk/rytmikk/vers-refreng-mønstre. Likevel, for all sin abstrakthet er Henriksens kosmiske kreasjoner ganske milde, snille og til dels romantiske i sin elektronisk-sfæriske velklang, dog med tilstrekkelig nerve og dynamikk i spillet mellom store klanger og tynnere lydstreker til å holde speisa elger i fjerngalatiske solnedganger på avstand.

Avstanden er imidlertid ikke så veldig stor, så det må være lov til å vente i spenning på hvor den mangfoldige Arve Henriksen fortsetter sin musikalske forskerferd.

«Chron/Cosmic Creation»

Arve Henriksen

4 1 6
Plateselskap:

Rune Grammofon/Musikkoperatørene

Se alle anmeldelser

Videre ut i kosmos? Videre langs Stryn-røttene? Tilbake til et moderne jazzuttrykk, slik Karl Seglem delvis har funnet veien? Vi får vente, se - og høre.