TVITRET:  Steinar Sagen vet hvordan man gir en god kompis oppmerksomhet på Twitter. Foto: Ellen Sofie Lunde Lauritzen
TVITRET: Steinar Sagen vet hvordan man gir en god kompis oppmerksomhet på Twitter. Foto: Ellen Sofie Lunde LauritzenVis mer

Sagen fortalte over 13 000 personer om Seltzers nye program

- Twitter er den nye pr-kanalen, sier forsker.

(Dagbladet): Dagbladet har den siste tida hatt en artikkelserien om den nye kultureliten. Kretsen, som blant annet består av Harald Eia, Thomas Seltzer, Sagen-brødrene og Asbjørn Slettemark, har nære bånd både profesjonelt og privat.

Guttene er flinke til å referere til hverandres programmer når de har sending, og bruke hverandre som gjester.

Eksempelvis var Bjarte Tjøstheim fra Radioresepsjonen med i Harald Eias og Bård Tufte Johansens program Storbynatt fjerde november, hvor store deler av intervjuet ble brukt til å snakke om «brødreprogrammet» Radioresepsjonen på tv.

- Brukes bevisst Gutta i den nye kultureliten er også ivrige Twitter-brukere med flere tusen følgere hver.

MARKEDSFØRT: Thomas Seltzers radioprogram Trygdekontoret. Foto: Håkon Eikesdal
MARKEDSFØRT: Thomas Seltzers radioprogram Trygdekontoret. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

Også i det sosiale mediet er de flinke til å støtte hverandre, for eksempel kalte Seltzer Aslak Nore for «dagens helt» den åttende oktober, og Steinar Sagen valgte å fortelle sine 13325 Twitter-følgere at det var premiere på kompis og NRK-kollega Seltzers nye radioprogram søndag 21. november.

- Twitter kan bevisst bli brukt for å støtte opp om hverandre, og som en markedsføringskanal. Twitter er en åpen samtale som alle kan se, og det som skrives der må forstås i de rammene. Når man har med kulturpersonligheter å gjøre, som har tusenvis av «følgere», kan Twitter-meldinger fungere som markedsføring, sier Frode Guribye, som er førsteamanuensis ved Institutt for informasjon og medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Avviser Programleder Steinar Sagen tilbakeviser at han tvitrer bevisst for å markedsføre kompiser.

- Grunnen til at jeg tvitret om premieren på Trygdekontoret er først og fremst at det er et veldig bra program, dernest at Thomas er en kompis.

- Det er virkelig ikke sånn at jeg tvitrer om og reklamerer for alt mulig rart bare fordi jeg kjenner folk. Hvis det skal tvitres, må det være for noe jeg personlig synes er bra, kult eller viktig, forklarer Sagen.

Guribye tror det er enklere å bygge nettverk i dagens samfunn fordi veien til menneskene man ønsker å være i kretsen til, blir kortere gjennom nettsamfunn. I tillegg er det med på å opprettholde en allerede etablert relasjon.

Virtuell nettverkspresentasjon - Det er helt klart enklere å bygge nettverk i dag enn tidligere. Sosiale nettverkstjenester fungerer som en virtuell presentasjon av et nettverk som ikke har vært synlige på samme måte som tidligere, sier Guribye.

Han får støtte av høyskolelektor ved Handelshøyskolen BI, Cecilie Staude.

- Sosiale medier handler nettopp om nettverksbygging og dialog mellom mennesker. Sosiale medier tilrettelegger for å kunne bidra til et felles informasjonsmangfold, sier Staude.

Les også:
Slik bygger de sitt nettverk
Får kjeft for venneintervjuer
• Gutta er mer kyniske

VENNEGJEST: Bjarte Tjøstheim var gjest i Harald Eias og Bård Tufte Johansens program Storbynatt.Foto: Siv Johanne Seglem
VENNEGJEST: Bjarte Tjøstheim var gjest i Harald Eias og Bård Tufte Johansens program Storbynatt.Foto: Siv Johanne Seglem Vis mer
DAGENS HELT: Aslak Nore var dagens helt for Thomas Seltzer på Twitter i oktober. Foto: John T. Pedersen
DAGENS HELT: Aslak Nore var dagens helt for Thomas Seltzer på Twitter i oktober. Foto: John T. Pedersen Vis mer