Saksøker spillprodusent etter dødsfall

Foreldrene til 13 år gammel gutt legger skylda på «World of Warcraft».

(Dagbladet.no): En 13 år gammel gutt fra Tianjin-provinsen i Kina hoppet i døden, og nå vil foreldrene at spillprodusenten Blizzard Entertainment skal betale, melder det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua.

Gutten skal nemlig ha vært avhengig av dataspillet «World of Warcraft», og døde idet han skulle gjenskape en av scenene fra spillet på egen hånd, skriver spillnettstedet RedHerring.

Gruppesøksmål

Foreldrene skal nå ha saksøkt Blizzard Entertainment for et ukjent beløp, og saken har fått kinesiske myndigheter til å reagere.

Myndighetene er i gang med å utvikle et system som gjør at onlinespilling på nettet blir begrenset. Etter tre timers sammenhengende spilling svekkes karakterene i spillet, og etter fem timer gjøres de helt kraftløse.

Dermed kan ikke kineserne spille mer enn fem timer før det blir helt meningsløst. Og har noen først spilt så lenge, tar det fem timer før man kan benytte spillet på nettet igjen.

Spillselskapene er selvfølgelig ikke så positive til de kinesiske virkemidlene. Industrien omsetter for milliarder av kroner i liseniserte spill bare i Kina, og frykter det kan føre til mindre interesse for onlinespill i verdens raskest voksende spillmarked.

- Dette kan få store ringvirkninger om det blir aktuelt, sier analytikeren Elias Glenn.

ET FARLIG SPILL? Et kinesisk ektepar saksøker produsentene av spillet World of Warcraft fordi de mener spillet påvirket sønnen til å hoppe i døden. Foto: Blizzard
ET FARLIG SPILL? Et kinesisk ektepar saksøker produsentene av spillet World of Warcraft fordi de mener spillet påvirket sønnen til å hoppe i døden. Foto: Blizzard Vis mer

Se også: Kinesisk dataspill skal fronte sunne verdier

SLITER MED SPILLEAVHENGIGE: Kinesiske myndigheter og foreldre er bekymret over den økende spilleavhengigheten blant kinesisk ungdom.