Saksøker TV2

Dan Børge Akerø går til sak mot sin tidligere arbeidsplass TV2. Akerø mener gårsdagens innslag om børsbobla Global Money Games var injurierende.

Håper på fortsatt drift

Akerø selv er på forretningsreise i København, men etter å ha fått referert innslagene i TV2-nyhetene kl 18.30 og 21.00, besluttet han gjennom advokat Steingrim Wolland å gå til sak. I innslagene beskylder en av børsspillets bakmenn og aksjonærer, Magne Ege Dahl, Dan Børge Akerø for å ha solgt aksjer ulovlig. På aksjesalget tjente Akerø mer enn ti millioner kroner.

Kryssklippet

- Premissene for beskyldningene er en avtale med meklerselskapet om at de opprinnelige aksjonærene ikke skulle selge aksjer før det var gått ett år. TV2 unnlot å nevne at aksjonærene var løst fra denne avtalen, sier Wolland.

- I tillegg er Ege Dahls beskyldninger kryssklippet med uttalelser fra styreformann Pål Atle Skjervengen på en måte som gjør at det ser ut som om Skjervengen er enig i at dette er ulovlig.
Skjervengen hevder ifølge Wolland at TV2 har klippet bort uttalelser han kom med om at salget var gjort i forståelse med meklerselskapet.

- Men kryssklipping er ikke forbudt?
- Det er ingen ting i veien med teknikken, det er resultatet som ikke er bra. Det er ikke tillatt å tillegge folk uttalelser stikk i strid med det de har gitt uttrykk for, mener Wolland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Akerøs advokat sier at han på forhånd gjorde TV2 oppmerksom på at søksmål ville bli reist dersom de gjenga usanne beskyldninger fra Ege Dahl. Dette ble gjentatt tre ganger før 21.00-nyhetene.

Møter sjefen i retten

For TV2s nyhetsredaktør Bjarne Berg kan en rettssak bli en svært spesiell forestilling. Akerø var programdirektør i TV2 ved starten for sju år siden, og dermed en av Bergs overordnede:

- Det er beklagelig hvis jeg må møte min tidligere sjef ansikt til ansikt i retten, sier Berg. Han er ikke enig i at TV2 gikk over streken i gårsdagens nyhetssending.

- Men det er folks soleklare rett å prøve saker for uhilda instanser hvis de føler seg urettferdig behandlet. Og det gjør tydeligvis Dan Børge Akerø.

- Har han grunn til det?
- Jeg vil ikke gå inn i detaljer ettersom dette er på vei mot rettssalen, men jeg ser at dette er ubehagelig for de involverte. Likevel bør de vurdere om de har satt seg i en situasjon hvor de må akseptere søkelyset.

- Og med det mener du at Akerø fortjener et spesielt tøft søkelys?

- Det var høy medieprofil i Global Money Games som gjorde det mulig for dem å hente ut den høye gevinsten. Omkostningen blir et ubehagelig søkelys når det ikke gikk som de prediket.

- Opplever du Akerø som spesielt hårsår?
- Det er vanskelig å vurdere. Men jeg har stor respekt for ham, han var både dyktig og nyttig for TV2 i den perioden han var her, sier nyhetsredaktør Bjarne Berg.

TIL SAK: Dan Børge Akerø går til injuriesak mot TV2 etter bråket i Global Money Games. Akerø og Simon Yuen (t.v.) er blant investorene som har tjent store penger på aksjesalg i selskapet.