SNODIGE NORDMENN: Ole-Andreas Løvland har jobbet med skjermer siden han var konfirmant. Nå får han sin egen TV-kanal. Foto: Eivind Yggeseth.
SNODIGE NORDMENN: Ole-Andreas Løvland har jobbet med skjermer siden han var konfirmant. Nå får han sin egen TV-kanal. Foto: Eivind Yggeseth.Vis mer

Sakte-TV

Sakte revolusjon

Ole-Andreas Løvland skal gi deg sakte-TV i alle flater, døgnet rundt. Først ute er live-streaming fra norske skibakker, rett inn i stua.

(Finansavisen): – Dette er jo ikke riktig satsing. Overhodet ikke. Lineær-TV er døende. Det er unektelig en uvanlig vei å gå nå, men det er riktig for oss, sier Ole-Andreas Løvland.

Han er den energiske gründeren bak Norges neste TV-satsing.

For det nærmer seg lansering av NorwayLive. En sakte-TV satsing i høyt tempo. For nordmenn får ikke nok av såkalt sakte-TV. Det begynte med en TV-reise på NRK med Bergensbanen. Siden har det ballet på seg med Hurtigruta minutt for minutt, fjellturer med Lars Monsen som varte en hel sommer, og vedprogrammer.

Det har fått en del nordmenn til å sitte oppe på nattetid til og med for å se folk tasse eller dorge rundt langs fjord og fjell.

Et utenkelig konsept. En enda mer utenkelig suksess.

Døgnet rundt

Det ga Løvland en idé om å gjøre dette tilgjengelig for folk døgnet rundt, og samtidig gi ulike lokasjoner en mulighet til å vise seg fram.

Han har allerede tegnet en avtale med alle leverandørene av TV-signaler i Norge. Riks-TV, GET, TE-WE og alle andre distributører. Enten du vil eller ikke har du snart tilgang på NorwayLive.

Har du vært i alpene på skiferie så kjenner du til det første konseptet de lanserer. Du står opp og skrur på TV-en og i rotasjon viser en egen kanal livebilder fra skianleggene. Du får kjapt overblikk over føreforhold, og får enten glede deg til en skidag, eller glede deg til neste helg om du sitter på kontoret.

Alt akkompagnert av tyrolermusikk.

Akkurat musikken er usikker, men Løvlands første sending blir i samme støpeskje. Livebilder fra norske skianlegg. I første omgang fra Geilo, Hemsedal, Rauland, Norefjell og Beitostølen. Hver morgen kan du skru på TV-en, enten du er hjemme, på jobb eller på hotell og se livebilder fra ditt skianlegg, eller fra flere.

Tilgjengelig over alt

– Det eneste som har noe å gjøre på lineær-TV nå er livesendinger. Det er dets flate. Vi har tatt dette på alvor, sier Løvland, som legger til at de også skal være tilgjengelig i alle de digitale plattformene, som Facebook, YouTube og så videre.

Det begynner med skianlegg. Videre skal det bli flere konsepter. Til sommeren skal du kunne ha TV-en stående på og se livebilder fra norske fyr. Det vil være kameraer om bord på en norsk tråler som skal ut i Barentshavet. Og det skal vises live fra sære sportsarrangementer som VM i dødsing.

Det er mange sportsgrener som nesten aldri dekkes på de etablerte TV-kanalene.

– I dag er det stort sett langrenn og fotball som sendes av sportsarrangementer på de tradisjonelle TV-kanalene, og det skal vi endre til neste år, sier Løvland.

Siden 2008 har «VM i dødsing» vært en konkurranse hvor de aller mest vågale (og dummeste) hopper i fritt fall på sin unike og særegne måte fra timeteren på Frognerbadet. Rundt hundre personer deltar hvert år i denne konkurransen.

– Dette er et klassisk sportsarrangement for NorwayLive, sier Løvland.

Mer oppmerksomhet

Han sier norgesmesterskap i idretter som BMX, klatring eller snowboard får lite oppmerksomhet hos TV-kanalene i dag. Dette vil Løvland gjøre noe med på sin kanal.

– Verdenscupen i fekting er en annen idrett som også er underdekt som naturlig vises på vår nye TV-kanal, sier gründeren.

– Med tanke på hvordan brukermønsteret er, trenger vi å roe litt ned. Vi trenger ikke nytt bilde hver tredje sekund og full rulle. Dette skal være et digitalt leirbål. Du kan sette det på i bakgrunnen og få noen fine bilder, eller du kan følge med på informasjonsbasert sakte-TV, som vi kaller det.

Dermed blir det ski-TV fra fjelltopper på vinteren og sending fra norske fyr om sommeren.

– På sendingene på NRK så man at sakte-TV var noe ingen ser på, men alle ser på. Det står på selv om man har besøk og drikker kaffe. Det blir som å tenne i peisen, mener han.

Reklamefritt

Det blir reklamefritt, men i en slags content marketing løsning.

– Norge er stappfullt av nydelige steder som burde vise seg fram og fortelle hvordan forholdene faktisk er. Skibakker, restauranter og lokasjoner. Det er et gigantisk spleiselag.

Han og teamet hans står klare til å lansere, nå er det opp til skisentrene.

– Vi håper å være live til vinterferien. Det er primærsatsingen.

Løvland er 34 år og har jobbet med TV hele sitt voksne liv. Og deler av ungdomstida.

– Utdannelsen min er to år på medielinjen i Tønsberg. Men det andre året var jeg vel strengt tatt mer hjelpelærer enn elev, ler han.

Tredje skoleår ble aldri helt noe av.

– Det skjedde ikke noe på skolen så det var bare å komme seg ut. Og så fikk jeg tilbud om å jobbe med dokumentarfilmer. Sånn endte jeg en stund i Gambia, hvor vi lagde en dokumentar om grønnsakhager og bistandsarbeid, forteller han.

Sånt kan man bli høy på pæra av.

– Jeg trodde jeg skulle vinne verden, men det har gått trått. Å bygge selskap på egen drift tar uendelig lang tid, sukker han.

– Heldigvis liker jeg de fantastiske folka jeg jobber med, og jobben er morsom.

Da han var tilbake fra Gambia startet han et nytt selskap med en kompis. Det gikk temmelig bra noen år, men så kom finanskrisen, og samtidig ble forretningspartneren alvorlig syk.

– Da meldte vi oppbud. Vi mistet mye «flow» og moro på finanskrisen. Jeg fant ut at jeg måtte gjøre noe annet. Men så gikk det en sommer da, og jeg klarte ikke holde meg unna og startet opp igjen.

Girer opp satsingen

Siden har han drevet TrippelM. Selskapet har 22 ansatte og omsatte for 26 millioner i 2017. I november kjøpte han også opp Ullevål Media Center sammen med Bio Visjon, og girer opp satsingen på strømming og tilrettelegging av video.

– Jeg er ikke blitt rik av dette ennå, men det har vært tæring etter næring. Det er ingen eksterne investorer og selskapet er bygget over drift.

Blant annet sto TrippelM for Karpe Diems videoopplegg i under deres konserter i Oslo Spektrum i år. De har fulgt Marcus og Martinus, og de har stått for video fra så forskjellige arrangementer som Ekstremsportveko og Høyres landsmøte. I tillegg til Øyafestivalen og Slottsfjell Festivalen og en drøss andre ting.

TrippelM levende bilder er heleid av Løvland. NorwayLive skal han eie halvparten av. Resten skal eies av de ansatte og eksterne investorer.

Foreløpig er det ingen planer om noen emisjoner, men det kan endre seg.

– Det er ingen planer om å hente penger nå, men om dette blir en braksuksess vil det være en fordel å hente penger for å ta av en eksplosiv vekst. Skal vi løfte oss raskt så må vi ha pengene på plass. Men det kommer an på hvordan visjonen og strategien blir etter vi går på lufta, sier han.

Løvland liker eventyr. Blant annet har han en eldre Toyota Land Cruiser parkert i Kolkata (tidligere Calcutta). Planen er å kjøre den verden rundt. Til nå har han brukt tre år på å nå havnebyen i India. Forrige ferie ble brukt på å bare kjøre rundt i Nepal. Siste turen nå gikk derfra til India. Egentlig skulle de til Bangladesh.

– Det ble rot med visumene. Men vi kommer oss dit neste gang. Jeg sa jeg skulle bruke ni år på dette. Det har gått tre år nå, og jeg trenger nok ni til.

Andre økonominyheter:
Anbefaler ti aksjer
Bank Norwegian utvider imperiet