MÅ VURDERES NØYE: Som SAS-passasjer i over seksti år håper jeg at flere sider ved et eventuelt salg vil bli nøye vurdert, skriver Arbeiderparti-veteranen Thorvald Stoltenberg.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
MÅ VURDERES NØYE: Som SAS-passasjer i over seksti år håper jeg at flere sider ved et eventuelt salg vil bli nøye vurdert, skriver Arbeiderparti-veteranen Thorvald Stoltenberg. Foto: Lise Åserud / NTB scanpixVis mer

SAS:

Salg av SAS kan bli kostbart for oss alle

Salg av vår del av SAS kan bli en kostbar sak for oss alle – for selskapet, for samfunnet og for hver enkelt passasjer, nå og i fremtiden.

Meninger

På nyhetene i går morges hevdet flere eksperter og en politiker at SAS går nå så godt at salg av den norske delen av selskapet bør foretas.

Som SAS-passasjer i over seksti år håper jeg at flere sider ved et eventuelt salg vil bli nøye vurdert.

En grunn til at SAS går godt skyldes nok det omdømmet selskapet har for å prioritere sikkerhet og punktlighet. SAS-personalet, både på bakken og i flyet, er meget serviceinnstilt og har bidratt til selskapets høye verdi.

Sikkerhet og punktlighet er dessverre ikke en selvfølge i internasjonal luftfart. Konkurransen som bare øker, øker også presset mot alle i luftfarten. Dette kan gå utover både sikkerhet og punktlighet. Men SAS synes å komme godt ut av dette presset.

Globaliseringen vil mer og mer sette sitt preg på vår hverdag: Langt borte er ikke mer – folk reiser like selvfølgelig til Thailand som vi tidligere dro til Hadeland.

Personer, varer og tjenester krysser alle grenser. I denne utviklingen er det en styrke å ha et flyselskap vi i Skandinavia føler som vårt. Det gir oss håp om at vi kan møte globaliseringen og samtidig ivareta våre interesser.

Salg av vår del av SAS kan bli en kostbar sak for oss alle – for selskapet, for samfunnet og for hver enkelt passasjer, nå og i fremtiden.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook