Salget går strykende

Mens salgstallene på klassiske CD-er stuper, skyter billettsalget til den levende musikken i været. Både kammermusikkfestivalene, Oslo-Filharmonien og Operaen opplever rekordomsetning.

Klassisk musikk har langt fra gått av moten. I levende live er musikken mer populær enn noensinne. Kammermusikkfestivalene i Risør og Stavanger, Operaen og Oslo-Filharmonien opplever alle rekordsalg av billetter. I går fortalte Mariss Jansons til Dagbladet at han var lei seg for publikumssvikten i fjor. Men 1998 ser langt lysere ut.

- Det er helt fantastisk. Vi har solgt unna over 30000. Det vil si en tredjedel av billettene allerede før sesongen har startet, og jeg vet at operaen også har opplevd rekordsalg i år, sier markedskonsulent Sture Len Bye i Oslo-Filharmonien.

«Crossover»

I kveld åpner Oslo-Filharmonien høstsesongen, og sjefdirigenten Mariss Jansons får åpne ballet med Wagner og Nystedt. Tidligere har komponistnavn som dette trukket publikum hovedsakelig fra Oslo vest.

- Vi selger flere billetter fordi samfunnet har forandret seg. Før var det uten tvil Oslo vest som var nedslagsfeltet for Filharmonien. Nå rekrutteres filharmonifans fra overalt.

På 90-tallet har vi et «crossover»-publikum som kan gå på Armageddon på Eldorado en dag, Mahler i konserthuset neste dag og Smashing Pumpkins etter det igjen, sier Sture Len Bye.

Oslo-Filharmonien har bevisst gått inn for å lokke til seg et yngre publikum de siste årene med konsertserien Concerto Grosso.
- Målgruppen på Grosso-konserter er 16 til 35 år. Stikkordet er stor konsertopp- levelse. I år spiller vi for eksempel Sjostakovitsjs musikk til Eisensteins klassikerfilm «Panserkrysseren Potemkin» mens vi viser filmen i salen, forteller Sture Len Bye.

På feil sted

I morgen starter Arve Tellefsens kammermusikkfestival i Oslo.
- Jeg får vel sitere Arve, sier Rune Trondsen, markedsansvarlig på Oslo Kammermusikkfestival: «Når publikum klapper på feil sted blir jeg fryktelig glad.

Da har vi nådd ut til noen som ikke har vært på klassisk konsert før.»