Norsk skole presterer på middelmådig nivå og de virkelig gode resultatene uteblir. Hva skyldes så dette?
Kanskje VM i fotball kan gi oss et hint. Mange land hadde gode lag, men baserte seg i stor grad på enkelte stjernespillere. Årets vinner sto for en kollektiv tilnærming og stilte uten de store stjernene, men med et ekstremt velfungerende lag. Kanskje vi kan lære noe av det?
Lærerne har hatt en fri arbeidstidsordning, hvor den enkelte i ekstrem grad har anledning til å komme og gå som de vil. Dette er en individuell orientering som ikke skaper gode organisasjoner. Når samarbeidskulturen på skolene baseres på frivillighet, blir det vilkårlig og sårbart.
Mine elever undervises mellom halv ni og halv tre. Det er en seks timersdag. Det er rart å se lærere, som ber om mer tid til hver elev, forlate arbeidsplassen mens elevene fortsatt er på skolen.
Rektorer i hele Norge søker fleksible ordninger og bedre skoleresultater. Mange blir overrasket over hvor sterkt lærerne og Utdanningsforbundet står. Men også over hvor vanskelig det kan være å ta opp klanderverdige forhold, en sprikende praksis eller rett og slett dårlig utført arbeid.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger