Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Joikakaker

Samegutten kan forsvinne

Denne maten oppleves diskriminerende. Nå skal Joika-produsenten møte Samerådet.

ELSKET OG OMSTRIDT: I 60 år har nordmenn spist Joikakaker. Men etter en stor reklamekampanje i vinter, har en rekke samer og samiske organisasjoner reagert på navnet og logoen. Reduserer Joika-pakningen samene til karikaturer og mytefigurer, eller er det krenkehysteri? Foto: Nortura
ELSKET OG OMSTRIDT: I 60 år har nordmenn spist Joikakaker. Men etter en stor reklamekampanje i vinter, har en rekke samer og samiske organisasjoner reagert på navnet og logoen. Reduserer Joika-pakningen samene til karikaturer og mytefigurer, eller er det krenkehysteri? Foto: Nortura Vis mer

Diskriminendende, ja det mener Samerådet og flere framtredende samiske talspersoner, blant andre artisten Ella Marie Hætta Isaksen og Norsk kulturrådsmedlem Maria Utsi.

Nå vurderer matvaregiganten å gjøre forandringer, men eventuelt nytt navn og emballasje kommer tidligst til høsten. I fjor ble det solgt 624 tonn Joika-hermetikk, som tilsvarer rundt 780 000 bokser med Joikakaker.

60 år på norske bord

- Vi synes selvfølgelig det er veldig synd at enkelte opplever Joikakakene på denne måten, sier informasjonsmedarbeider Marthine Haugen Petersen i Nortura.

Motviljen mot produktet fra deler av den samiske befolkningen kommer veldig overraskende på produsenten.

Nordmenn har i 60 år spist millioner tonn av denne folkelige og populære retten. Den fungerer som daglig middagsmat, og blir hyppig brukt som nødproviant på hytter, i campingvogna og i båten.

- Overrasket over reaksjonene

Det er to uker siden kritikken mot Joikakaker kom fra det samiske miljøet. Nortura synes det ikke bare er svært beklagelig, men også veldig overraskende.

OVERRASKET: Informasjonsmedarbeider Marthine Haugen Petersen i Nortura er overrasket. Foto: Nortura
OVERRASKET: Informasjonsmedarbeider Marthine Haugen Petersen i Nortura er overrasket. Foto: Nortura Vis mer

- Disse reaksjonene kom rett og slett litt overraskende på oss, siden vi allerede har hatt en lang og stor reklamekampanje uten å få samme respons.

- Produktet har eksistert i 60 år, og er fremdeles et populært produkt, kanskje mer enn mange vil tro. Vi har våre faste kunder som har kjøpt produktet i en årrekke, men også blant yngre mennesker og studenter er Joika populært, sier Petersen.

Fra boks til kartong

Hun forteller at Nortura for et par måneder siden byttet ut den tradisjonelle hermetikkboksen i metall med en Joika-kartong i papp. Siden da har de promotert den nye innpakningen med storstilte annonsekampanjer.

- Vi har fått enkelte kommentarer på den samiske gutten som er illustrert på boksen, men volumet på kritikken som har kommet de siste ukene er noe vi ikke kjenner igjen fra tidligere.

- I forbindelse med overgangen til kartong, har vi allerede hatt planer om å endre designet, men vi har brukt det gamle designet nå i en overgangsfase for å hjelpe våre kunder med å kjenne igjen produktet, sier Petersen til Dagbladet.

Hva med bildet av samegutten?

- Hva forandringen eventuelt blir, av navn og motiv, er ikke bestemt, men vi har invitert Samerådet til en prat for å høre deres synspunkter, sier hun.

Har kontaktet Samerådet

Etter kritikken har Nortura sendt en e-post til Samerådet. Der ber matvaregiganten om et møte med representantene for urbefolkningen, slik at de kan få en konstruktiv dialog - og om mulig komme dem i møte.

I PAPP: Nortura har byttet ut den klassiske hermetikkboksen med kartong. Holdbarheten er redusert fra fem til to år. Foto: Nortura
I PAPP: Nortura har byttet ut den klassiske hermetikkboksen med kartong. Holdbarheten er redusert fra fem til to år. Foto: Nortura Vis mer

Da coronautbruddet kom, produserte Nortura mye emballasje, fordi folk hamstret.

- Vi kaster ikke denne emballasjen, og bruker den til vi er tomme - en gang over sommeren. Men før det ønsker vi et møte med Samerådet, sier Petersen.

- Karikaturer og mytefigurer

Samerådet, som er et samarbeidsorgan for samer i Norge, Finland, Sverige og Russland, har uttalt til iFinnmark:

«Samerådet vil ha bort både Joika-navnet, og tegningen av samegutten i kofte på pakkene med kjøttboller i viltsaus. Sammen med det norske Sametinget ønsker samerådet nå et møte med Nortura om saken.»

Til samme avis sier Christina Hætta, leder av Samerådets kulturavdeling:

- Joika-pakningen reduserer samene til karikaturer og mytefigurer. Det handler om å respektere vår kultur og vår rett til å definere oss selv og hvordan vi blir framstilt.

Redaktør beklager

BEKLAGER: Nordlys-redaktør Skjalg Fjellheim. Foto: Dagbladet
BEKLAGER: Nordlys-redaktør Skjalg Fjellheim. Foto: Dagbladet Vis mer

Nordlys har de siste dagene fått mye kritikk på grunn av en leder, der avisa skrev at «Et slikt krenkelses-hysteri er antakelig mer skadelig for samenes anseelse, enn Joika-kakene noen gang vil være i nærheten av.»

Politisk redaktør Skjalg Fjellheim har justert lederen og beklaget formuleringen.

Til NRK sier Fjellheim at formuleringen «at samer som reagerer på Joika-boksene, er fornærmet eller hårsåre» ikke skulle vært benyttet.

- Vi er oppriktig lei oss for det, har Fjellheim gjentatte ganger sagt i en rekke medier den siste uka.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!