Framfor at myndighetene regulerer for å optimalisere taxienes rolle som «kollektive privatbiler», som alternativ til privatbil og buffer mot privatbilisme – fordi en enkel taxi kan erstatte opptil 30 privatbiler – så reguleres det ensidig for å beskytte de økonomiske interessene til et fast antall taxieiere. Dette har ført til en sykelig markedsutvikling, ikke ulik den vi så i gamle kommuniststater.
Taxireguleringen har ført til ekstrem prisvekst, kvalitetsforfall og dramatisk kundeflukt. SSB viser at taxiprisene i Oslo økte med 104 prosent bare i perioden 2007 til 2014 og at antallet passasjerkilometer har blitt halvert, bare siden 2007. I dag har Oslo verdens desidert høyeste taxipriser. Så galt har det gått at tilreisende til Oslo i dag advares mot å ta taxi.
Reguleringen skaper ny og moderne aksept for svart arbeid. Dagens unge skyr taxi og velger heller svart transport via sosiale medier eller Uber i gråsonen. Slik introduseres de til aksept for svart arbeid.
Som taxisjåfør kjører jeg stadig færre unge og min dødtid bak rattet har nådd 80 prosent. Vi har begynt å kalle de unge for den tapte taxigenerasjonen. Jeg opplever stadig oftere at unge tilbyr meg cash eller vipps mot å kjøre dem til en lavere svart pris.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger