Samlingens gull

Museet for samtidskunst feirer 25 år. Jubileumsutstillingen «Fattig kunst - rik arv» er ingen braksatsing, men er likevel en påminnelse om museets mandat.

FATTIG, MEN RIK: Arte povera handlet først og fremst om en måte å tenke om kunst, forbruk og materielle prosesser. Pier Paolo Calzolaris installasjon «Rapsodie inepte (Infinito)» fra 1969, laget av tinn, neonlys og tobakksblader, er et eksempel på hvordan disse kunstnerne blandet naturlige og kunstige materialer. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli
FATTIG, MEN RIK: Arte povera handlet først og fremst om en måte å tenke om kunst, forbruk og materielle prosesser. Pier Paolo Calzolaris installasjon «Rapsodie inepte (Infinito)» fra 1969, laget av tinn, neonlys og tobakksblader, er et eksempel på hvordan disse kunstnerne blandet naturlige og kunstige materialer. Foto: Nasjonalmuseet / Annar Bjørgli Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nasjonalmuseet graver. På Vestbanetomta har man sprengt og spuntet seg vei ned i blåleira i et år nå, for å danne fundamentet for det som blir landets dyreste kulturbygg når det står ferdig i 2020. Og i avdeling Museet for samtidskunst lenger øst i byen feirer man 25 år, og graver i den anledning i mer metaforisk forstand, i samlingen, for å finne sine samtidskunstneriske røtter.

Allerede abonnent? Logg inn

Våre beste tilbud!

Dagbladet Pluss

Mer å snakke om.

PlussTotal

Mer nyheter og underholdning.

Du kan si opp når som helst.
Her finner du bruker- og abonnementsvilkår.