SAMS VEI

- Shut up motherfucker, det er jeg som er den svarte her! sier Samuel Jackson.

- ASSÅ, NÅ FOR TIDA jobber jeg ofte med regissører som har gjort én eller seks filmer. Mens jeg sjøl - jeg har gjort nesten sytti stykker. Jeg vet bedre enn dem hva som funker for Samuel Jackson.

Sier Samuel Jackson. Han ser ut som en olm stut. Og han er drittlei av hurlumheien rundt nyinnspillingen av «Shaft» - regissert av John Singleton og med Jackson i hovedrollen som John Shaft. En privatdetektiv og sexmaskin som slynger ut sprutende kuler, utallige knyttneveslag, en rekke velplasserte spark og, ikke minst, kule replikker.

Akkurat som Jackson sjøl.

- JACKSON ER INGEN DIVA, sier Jackson.

- Men han er mer erfaren enn regissøren John Singleton. Dessuten er han lei av at regissører forsøker å lure ham til å gjøre en scene på deres måte.

- Jasså?

- Ja. Det de sier er at «OK, vi skyter det på din måte, og så skyter vi det på min måte, også». Men til slutt er det de som er i klipperommet. Og jeg er det ikke. Deres måte ender opp i filmen, og jeg er den som er der oppe på lerretet. Det er jeg som må ta støyten for deres idiotiske valg.

Som den knalltøffe Shaft slår Samuel Jackson ned på både narkolangere og de hvite rasistene i verden. Originalfilmen fra 1972 ble så populær blant svarte at den skapte en flodbølge av afroamerikansk sex og vold på lerretet - kalt «blacksploitation» grunnet hvite filmprodusenters plutselige interesse for svarte menneskers billettpenger (exploitation = utnytting).

- DET ER IKKE vi svarte skuespillere som står i midten av gata og skyter med begge hender, får dama og rir avgårde i solnedgangen. Det er bare typer som Bruce Willis, Mel Gibson og Harrison Ford som får lov til det, fastslår Jackson.

Han mener de svartes situasjon i Hollywood har forandret seg lite de siste tretti åra. Faktisk hyret filmstudioet Paramount en hvit manusforfatter til å fullføre nyversjonen av «Shaft». Men Jackson har sine metoder.

- Ja. Jeg nekter. Jeg sier «selv om du er produsent og jeg vet at du betalte denne briljante, hvite manusforfatteren til å skrive denne greia, så snakker ikke Shaft sånn. Så nei, jeg kommer ikke til å uttale den der replikken. Jeg kommer til å si det på denne måten».

- Jøss.

- Ja. Til slutt er det alltid noen som gir opp og sier «vi kan ikke bruke hele dagen på å krangle. La oss bare skyte det». Men ingenting skjer meg letthet på et filmsett. Ingenting.

- Kan det være fordi det er for mange store egoer involvert?

- Veldig ofte er det fordi det er for mange mennesker som tror at de veit mer om deg enn det du veit sjøl. Til slutt må du spille rasekortet ditt og si «shut up motherfucker, det er jeg som er den svarte her!».

I DAG ER HAN HOLLYWOODS største svarte filmstjerne. For ti år siden lå han bevisstløs på kjøkkengulvet med en overdose crack i kroppen og en fersk liner kokain på spisebordet. «Totally fucked», som Jackson selv beskriver det. Pot til frokost, crack til lunsj. Svingstang på teaterprøvene, stein foran publikum. Til slutt ble kona lei og sendte ham til avrusing. Deretter kom rollene som crackhode i Spike Lees «Jungle Fever» og leiemorder i Quentin Tarantinos «Pulp Fiction». Superstjernen Sam ble født. Vold og action ble Jacksons eget territorium.

- Jeg har en hard side, jeg er kynisk og jeg driver med en slags sarkasme i det virkelige liv. Så det faller meg temmelig naturlig å spille sånne typer.

I «SHAFT»-ORIGINALEN går hovedpersonen til sengs med en rekke lekre damer mellom voldsutøvelsene. Grunnet faren for sjåvinist-anklager, ble sexscenene strøket fra det nye manuskriptet. Men testpublikummet murret, og studioet arrangerte opptak av en ny og dampende het åpning - - uten Samuel Jackson. Ifølge The New York Post ble ikke stjernen invitert tilbake fordi han «var vemmelig og ekkel mot filmteamet». «Ingen orket tanken på å måtte jobbe med ham på ny,» sa en kilde til avisen.

- Dette med problemene...

- Asså, når publikum sier «Shaft ville ikke gjort det sånn», er det ingen som sier «se hva den drittsekken av en produsent tvang Jackson til å gjøre». Det de kommer til å si er at «Sam føkket det opp» - og det - dét skal jeg sørge for at de ikke sier!

- Hva var fordelene ved at John Singleton regisserte?

Jackson fnyser megetsigende og ser tyst en annen vei.

- OK. Det var John som tok denne filmen til filmstudioet. Det var hans lille baby. Han har ønsket å regissere en ny «Shaft» siden han var unge. Og - ( pause) - han bragte et nivå av entusiasme til filmen. På en slags måte.

Og så fnyser Samuel Jackson litt til.

HADDE IKKE JACKSON HATT «verdensomspennende apell», som han selv uttrykker det, ville han fått sparken for lengst. Men faktum er at folk ser ham på en poster i Taiwan - og vet umiddelbart hvem han er.

- De tenker at de kjenner meg. Og derfor vil de gå å se filmen. Det betyr mer for Hollywood enn at man er en flink skuespiller. Sier Samuel Jackson.

I'M THE MAN: Samuel super-sexy-cool
INGEN DIVA: Jeg er ingen filmdiva, sier Jackson