SE, SÅ LIKE DE ER: Til høyre originalen, malt av Leonardo da Vinci. Til venstre verket som ble funnet i Prado-kjelleren, som trolig er en samtidig kopi av mesterverket, malt av en av hans fremste elever. Foto: AFP og REUTERS
SE, SÅ LIKE DE ER: Til høyre originalen, malt av Leonardo da Vinci. Til venstre verket som ble funnet i Prado-kjelleren, som trolig er en samtidig kopi av mesterverket, malt av en av hans fremste elever. Foto: AFP og REUTERSVis mer

Samtidig kopi av «Mona Lisa» funnet i kjeller

Prado-muséet i Madrid har funnet ei kunsthistorisk bombe i kjelleren: En samtidig kopi av Leonardo da Vincis bilde «Mona Lisa», trolig malt av en av hans beste elever.

(Dagbladet): I mange år hadde man i kjelleren i Prado-museet i Madrid det man mente var en ganske banal kopi av «Mona Lisa», mesterverket til Leonardo da Vinci. Det var bare ett blant dusiner av kjente kopier i flere land.

Bakgrunnen i portrettet var helt mørk, uten det norditalienske landskapet som finnes i bildet malt av Leonardo.
 
Konservatorene trodde bildet var malt av en flamsk eller nederlandsk maler. Det var malt på ei plate av eik, trodde man, mens de florentinske malerne foretrakk annet tre, som nøttetre eller poppel. Til «Mona Lisa» brukte Leonardo poppel.
 
Nøttetre Men så viste nærmere undersøkelser at bildet var malt på nøttetre. Radiografiske og fotografiske undersøkelser avslørte også at bakgrunnen i bildet, som var helt mørk, var lagt på etterpå, trolig på 1700-tallet. Kanskje ble dette gjort for å tilpasse det til andre portretter som skulle henge på samme vegg eller i samme rom, tenker konservatorene seg.

Da man fjernet dette mørke laget, kom det fram et toskansk landskap, helt likt bakgrunnen i maleriet til Leonardo, skriver avisa El País. Bakgrunnen endrer hele bildet og gir liv til portrettet.
 
Man tror bildet er malt av en av de beste elevene til Leonardo, trolig av Andrea Salai, som kunsthistorikere tror seinere ble mesterens elsker, eller av Francesco Melzi. Salai, som egentlig het Gian Giacomo Caprotti da Oreno, arvet bildet «Mona Lisa» da Leonardo døde.
 
Arbeid under utvikling Kunsthistorikerne i Prado mener dette er et ekte «arbeid under utvikling», et paralelt maleri i stedet for bare en kopi. Man tror mesteren Leonardo har stått og malt side om side med en elev som har malt samtidig, i atelieet i Firenze. Størrelsen på mesterverket, 77 ganger 53 centimeter, er omtrent likt med replikatet, som måler 76 ganger 57 centimeter.

De fotografiske og radiografiske undersøkelsene av kopien ble sammenliknet med liknende undersøkelser av originalen av «Mona Lisa» i Louvre, som ble gjennomført i 2004. De gir konservatorene anledning til å se de underliggende tegningene bak lagene av maling og se endringene i arbeidet underveis.

Det man kan se i bildet i Madrid er svært likt det man kan se i mesterverket før det var ferdig.

Vil endre teorier Dette kaster lys over hvordan man arbeidet i verkstedene til de gamle mesterne. Leonardo kan ha stått bak ryggen på sin elev og sett på arbeidet, kommet med råd og kanskje grepet elevens pensel. Maleriet i Prado er kunstnerisk dyktig utført, sier Ana González Mozo, en av de sakkyndige ved Prado-muséet. Det er uklart når bildet kom til de kongelige kunstsamlingene i Spania.

Og trolig kommer funnet til å endre de mange teoriene og tolkingene av det udødelige portrettet, som ifølge den mest utbredte antakelsen er av den unge Lisa Gherardini, kona til den rike florentinske forretningtsmannen Francesco Giocondo. «Mona Lisa» kalles på italiensk og spansk for «Gioconda».

Bildet i Prado er i en mye bedre tilstand enn originalen som henger i Louvre-muséet i Paris. Bildet i Louvre har mørknet bak gammel, sprukken lakk, som man foreløpig ikke våger å gjøre noe med. Kanskje virker ansiktet derfor eldre enn det skulle være. I Prado-bildet seg man den unge kvinna, trolig tidlig i 20-åra, som hun kan ha sett ut da hun ble malt, strålende frisk i ansiktet.

MALTE OVER: I verket som ble funnet i Prado-kjelleren var bakgrunnen malt over. Nå er bildet restaurert, og bak det mørke laget lå et toskansk landskap lik det Leonardo malte. Foto: JOSE BAZTAN LACASAEPA
MALTE OVER: I verket som ble funnet i Prado-kjelleren var bakgrunnen malt over. Nå er bildet restaurert, og bak det mørke laget lå et toskansk landskap lik det Leonardo malte. Foto: JOSE BAZTAN LACASAEPA Vis mer

Konservatorene fra de to muséene har samarbeidet om å avdekke overraskelsen i kjelleren i Prado. Louvre får trolig låne replikatet midlertidig av Prado for å henge de to bildene opp side om side i Paris. Etter omtrent 500 år kan de to bildene som trolig ble malt side om side, få henge side om side. Louvre mener «Mona Lisa» er malt mellom 1503 og 1506, men årstallet er usikkert.

KUNSTSKATT I KJELLEREN: I Prado-museets kjeller lå i årevis en kopi av «Mona Lisa», som ingen brydde seg om, fordi den var ansett for å være banal.  Foto: DOMINIQUE FAGET/AFP
KUNSTSKATT I KJELLEREN: I Prado-museets kjeller lå i årevis en kopi av «Mona Lisa», som ingen brydde seg om, fordi den var ansett for å være banal. Foto: DOMINIQUE FAGET/AFP Vis mer