Samtidig kopi av «Mona Lisa» funnet i kjeller

Prado-muséet i Madrid har funnet ei kunsthistorisk bombe i kjelleren: En samtidig kopi av Leonardo da Vincis bilde «Mona Lisa», trolig malt av en av hans beste elever.

SE, SÅ LIKE DE ER: Til høyre originalen, malt av Leonardo da Vinci. Til venstre verket som ble funnet i Prado-kjelleren, som trolig er en samtidig kopi av mesterverket, malt av en av hans fremste elever. Foto: AFP og REUTERS
SE, SÅ LIKE DE ER: Til høyre originalen, malt av Leonardo da Vinci. Til venstre verket som ble funnet i Prado-kjelleren, som trolig er en samtidig kopi av mesterverket, malt av en av hans fremste elever. Foto: AFP og REUTERS Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): I mange år hadde man i kjelleren i Prado-museet i Madrid det man mente var en ganske banal kopi av «Mona Lisa», mesterverket til Leonardo da Vinci. Det var bare ett blant dusiner av kjente kopier i flere land.

Bakgrunnen i portrettet var helt mørk, uten det norditalienske landskapet som finnes i bildet malt av Leonardo.   Konservatorene trodde bildet var malt av en flamsk eller nederlandsk maler. Det var malt på ei plate av eik, trodde man, mens de florentinske malerne foretrakk annet tre, som nøttetre eller poppel. Til «Mona Lisa» brukte Leonardo poppel.   Nøttetre Men så viste nærmere undersøkelser at bildet var malt på nøttetre. Radiografiske og fotografiske undersøkelser avslørte også at bakgrunnen i bildet, som var helt mørk, var lagt på etterpå, trolig på 1700-tallet. Kanskje ble dette gjort for å tilpasse det til andre portretter som skulle henge på samme vegg eller i samme rom, tenker konservatorene seg.

Da man fjernet dette mørke laget, kom det fram et toskansk landskap, helt likt bakgrunnen i maleriet til Leonardo, skriver avisa El País. Bakgrunnen endrer hele bildet og gir liv til portrettet.   Man tror bildet er malt av en av de beste elevene til Leonardo, trolig av Andrea Salai, som kunsthistorikere tror seinere ble mesterens elsker, eller av Francesco Melzi. Salai, som egentlig het Gian Giacomo Caprotti da Oreno, arvet bildet «Mona Lisa» da Leonardo døde.   Arbeid under utvikling Kunsthistorikerne i Prado mener dette er et ekte «arbeid under utvikling», et paralelt maleri i stedet for bare en kopi. Man tror mesteren Leonardo har stått og malt side om side med en elev som har malt samtidig, i atelieet i Firenze. Størrelsen på mesterverket, 77 ganger 53 centimeter, er omtrent likt med replikatet, som måler 76 ganger 57 centimeter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer