Samurai rai rai

Hvem tar 14. plass i Dagbladets filmkanon?

  • Les også: 14. plass, norske filmer.

    14. plass, internasjonale filmer «Ran» Akira Kurosawa, 1985.

    Samuraidramaet er en av de sterkeste tradisjonene i japansk film. Mange regissører har bidratt til sjangeren, men ingen med større kraft enn Akira Kurosawa (1910-1998), denne filmkunstens asiatiske keiserskikkelse.

    Med «De sju samuraier» fra 1954 skapte Kurosawa et kunstverk som erobret verden. Filmen er ofte nevnt som en av historiens beste filmer. Men «Ran» ligger ikke langt etter i kvalitet.

    Mangfoldets regissør


    Kurosawa var en mangfoldig regissør. Han vekslet mellom samtidsskildringer og historiske dramaer. Han bygde noen av sine beste filmer på verker av Fjodor Dostojevskij, Maxim Gorkij og Leo Tolstoi – eller moderne forfattere som Ed McBain og Georges Simenon. Han skapte noir-filmer, gangsterdramaer, eksistensielle fortellinger og sterkt symbolske og drømmeaktige allegorier.

    Dette mangfoldet til tross, William Shakespeare var den fremste inspirasjonskilden. Og Kurosawa forbindes nok først og fremst med samuraihistorier.

    Samuraifilmen skildrer både de japanske krigertradisjonene, landets kompliserte makthierarki, æresbegrepene og individuelle skjebner.

    Forholdet mellom fellesskap og ensomhet blir ofte vektlagt. Samuraiepoken fra 1600 til 1868 er fylt av mytiske fortellinger, ikke ulikt vår egen sagatid (som i besynderlig liten grad har vakt interesse hos norske filmskapere).

    Kurosawa lagde tre filmer basert på William Shakespeares dramatikk. «Blodets trone» (1957) følger «Macbeth», «The Bad Sleep Well» (1960) er en Hamlet-variant og «Ran» er bygd på «Kong Lear». Ordet «Ran» betyr kaos. I både filmen og dramaet blir et kongerike forvandlet til et ingenmannsland etter at herskeren abdiserer og overlater makten til ett av sine tre barn. Hos Shakespeare har kong Lear tre døtre, Kurosawas hersker Hidetora Ichimonji har tre sønner. Men konfliktene og handlingstråden er parallelle.

    Harmonisk komposisjon


    Kurosawa brukte ti år på å forberede filmingen av «Ran». Filmen var den inntil da dyreste i Japans historie. Regissøren var ellers ikke kjent for å spare på ressursene. I «Ran» hadde Kurosawa planlagt hvert eneste bilde i minste detalj. han hadde endog malt hver eneste scene i forkant.

    Harmonien i komposisjonen erslående. . «De sju samuraier» er filmet i strålende svart-hvitt, «Ran» framstår i sterke, skinnende og nesten iskalde farger.

    Filmen gjenspeiler et univers der makt og misunnelse får alle strukturer til å bryte sammen.

    Kvinner og menn intrigerer i et spill der mord og krigføring forvandler kloden til et inferno av blod og brann. 1400 statister i full uniform eller rustning og 200 hester – dels innført fra USA – virkeliggjør Kurosawas visjoner. Filmen gjenspeiler en verden uten nåde. Menneskene er forlatt av alle guder der de går sin egen undergang i møte. Ikke akkurat noe optimistisk perspektiv, men en død i vanvittig skjønnhet.

    15. plass: «Requiem for a Dream»

    Darren Aronofsky, 2000

    Parallelt med fagjuryens filmliste skal vi også lage en folkets liste. Vær med å nomenere filmer fra de siste 25 årene, og vinn fine premier. Du kan nominere opp til 10 utenlandske og norske filmer. Filmene som får flest nominasjoner danner grunnlaget for en avstemming som starter 16. juli:
FILMMALERI: "Ran" er et estetisk mesterverk.