Samuraier imellom

Estetisk om kjærlighet blant krigere. Kultsymbolet Beat Takeshi i en av rollene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Kjærlighet mellom menn i mannsbastioner som kostskoler og militærleirer er et velkjent tema, og da er det vel ingen grunn til å unnta japanske samuraier.

Nagisa Oshimas første film på 14 år er altså langt fra så kontroversiell som hans nå så berømte «Sansenes rike», snart kinoklar etter 25 år bak lås og slå. Oshima holder da også en meget dempet tone gjennom denne skildringen av de fryktløse krigernes intime sider, lagt til 1800-tallet. Til kaptein Hijikatas (Beat Takeshi) avdeling kommer en ung, vakker mann. Han vekker straks følelser hos flere og er sant nok et syn med sin nærmest androgyne utstråling. Den skjønne selv ser ikke ut til å la seg affisere av noe eller noen, men svinger sitt sverd presist og blotter sin tiltrekningskraft nesten likegyldig.

Det er ingenting sensasjonelt i framstillingen av temaet. Oshima behandler homoseksualitet som var det en selvfølge i disse omgivelsene, med en distanse som ikke gjør det lett å få et forhold til det som skjer. «Tabu» er likevel god i sin antydende presentasjon av et menneskes virkning på andre - ikke minst er den estetisk i miljøer og foto.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer