Sandnes: - Nei, dette er ikke en mørk dag for TV 2

TV 2-sjefen holder kortene tett til brystet.

(Dagbladet): TV 2-ledelsen holdt tirsdag et møte med de ansatte i Oslo og i Bergen hvor de informerte om kanalens framtid.

Det ble blant annet kjent at kanalen må kutte 350 millioner kroner de neste åra.

Ansvarlig redaktør i bransjenettstedet Kampanje sier overfor NRK at dette er det mest alvorlige kuttprogrammet som TV 2 noensinne har gjennomført i sin 25-årige historie.

Ledergruppa med administrerende direktør Olav T. Sandnes i spissen la fram kanalens nye strategiplan, «TV 2 i 2020», som innebærer store kutt og betydelig nedbemanning. Overfor Dagbladet sier Sandes at de nå ønsker å sikre kanalens framtid.

Utelukker ikke nyhetene - Er dette en mørk dag for TV 2?

- Nei, det er det ikke. Overskriftene vil selvfølgelig handle om at det kuttes 350 millioner kroner, men vi har nå delt strategien som er lagt for åra framover, og som vi mener er nødvendig for å sikre kanalens framtid, samt sikre at TV 2 fortsetter å være den sterke samfunnsaktøren vi er i dag.

Det er fortsatt ikke offentliggjort hvor eller hvem kuttene vil ramme, men alle ansatte vil få tilbud om sluttpakke. Fra før er det kjent at underholdningsflaggskipet «God Kveld Norge» skal fases ut til produksjonsselskapet Mastiff.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han er tydelig på at de ikke vil si noe om hvilke andre programmer som kan bli outsourcet.

- Hvor det kuttes er ikke bestemt, men vi har vært tydelige overfor organisasjonen på at det skal vi gjøre sammen, sier Sandnes.

- Er det aktuelt å kutte i nyhetstilbudet?

- Vi ser på alle deler av TV 2, alle nivåer og alle områder, og utelukker derfor ikke reduksjoner i noen del av TV 2.

Under dagens allmøte trakk Sandnes fram strømme-tjenesten Sumo som et av de store satsningsområdene.

- Vi mener Sumo er viktig for TV 2, og det skal det også være framover. TV 2 Sumo skal videreutvikles, gjerne i samarbeid med våre distribusjonspartnere,  og vi har stor tro på de mulighetene som ligger i strømme-tv, som er et spennende felt, både når det gjelder personalisering, relevant innhold til forbrukere og reklame, sier Sandnes til Dagbladet tirsdag.

- Vondt å vente Nyhets- og sportsredaktør i TV 2, Jan Ove Årsæther, innrømmer at tirsdagens nyheter betyr at programmer kan bli tatt av lufta.

- Vi skal forsøke å skjerme innholdet så mye som mulig, men som alle andre må vi forholde oss til virkeligheten. Det betyr at deler av innholdet kan forsvinne, men ingen beslutninger er tatt, forteller han til Dagbladet. 

Leder for TV 2s redaksjonsklubb, Henrikke Helland, sier at det har vært en svært spent dag i TV 2, og forteller videre at de ansatte ikke får vite mer om omfanget av nedskjæringene før til høsten.

- Vi vet ikke hvor kuttene rammer før i september, og det smerter oss å vente så lenge, men det er også et signal på at det skal gjøres en grundig prosess. Alle tilbys sluttpakke, men ledelsen kan overprøve dette overfor nøkkelpersoner, sier Helland.

- Det ble også formidlet at TV 2 fortsatt skal være en sterk nyhetsformidler, fortsetter klubblederen.

- Uunngåelig Ekspert Harald Eide-Fredriksen, medie- og forhandlingsdirektør i Dentsu Aegis Network, mener kuttene er uunngåelige.

- Dersom man ser på utviklingen i mediemarkedet er det viktig at man tar grep i tide. Dagens lineære tv blir mindre betydelig etter hvert, og jeg mener derfor det er fornuftig av TV 2 å satse mer på det digitale, uttaler han til Dagbladet.

Fredrik Græsvik har jobbet i TV 2s utenriksavdeling siden 1994. Han forteller at mange av hans kolleger nærmest anser kanalens lokaler som et hjem.

- Det er en kjempeplass å jobbe. For meg er det en viktig del av livet. Jeg vil gjerne få lov til å jobbe med dem jeg jobber med nå i framtida, forteller han. Han sier kuttene var ventet, men at han ikke kjenner detaljene utover at 350 millioner kroner skal kuttes.

- Det synes jeg er bekymringsfullt. Markedet er dårlig dessverre, men jeg kjenner ikke til detaljer, sier han.