Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Såpe danker ut Dagsrevyen

I hele april hadde TV 2 flere seere enn NRK 1. Det er første gang i kanalens historie det skjer. Forrige onsdag så flere «Hotel Cæsar» enn Dagsrevyen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ferske tall fra Markeds- og Mediainstituttet (MMI) viser at TV 2 i april hadde en markedsandel på 34,7 prosent, mens NRK 1 hadde 32,5 prosent. Det betyr at norske tv-seere brukte mer tid på TV 2 enn på NRK 1 denne måneden, og det er første gang i historien.

Nyhetsredaktør i TV 2, Kjell Øvre Helland, mener nyhetssendingene må ta mye av æren for kanalens framgang.

- I forrige uke hadde 21-Nyhetene flere seere enn Dagsrevyen i fire av ukas sju dager. For ett år siden var det en jubelkveld hver gang vi slo Dagsrevyen. Nå opplever vi det stadig oftere, sier Øvre Helland.

TV 2s seertall øker for alle sendinger i forhold til tidligere.

- Folk har lært at de kan stole på oss, også når det er dramatiske begivenheter. Det har det vært i hele april, sier Øvre Helland.

I april var nyhetsbildet preget av krigen i Kosovo. Både NRKs Dagsrevyen og 21-Nyhetene på TV 2 hadde Kosovonyheter som førstesaker de første tre ukene av april.

- Har dere gjort noe med selve sendingen som forklarer at flere velger TV 2s nyheter?

- Folk begynner å bli vant til oss. Dessuten er de lei av Dagsrevyen, som framstår som tung, kjedelig og irrelevant, mener Kjell Øvre Helland.

Nyhetene i TV 2 er de sendingene som øker mest. I helgene er derimot Dagsrevyen uslåelig, med nesten dobbelt så mange seere som konkurrenten klokka 21.

Såpekrig

- Vi tar TV 2 som konkurrent på alvor, sier informasjonssjef Hans Hjellemo i NRK.

Han mener likevel at TV 2 vrir litt på tv-virkeligheten med å framheve nyhetssendingene som seer-vinneren.

Et annet viktig moment i kanalkrigen, er TV 2s såpesuksess «Hotel Cæsar», som høster stadig større seertall.

NRK gjør seg rede til å holde på seerne. Kanalens mottrekk blir flere egenproduserte dokumentarer og flere faktaprogrammer, forteller Hjellemo. Han ønsker likevel ikke at NRK skal framstå som såpetaper:

- Vi har mellom 900 000 og én million faste «Offshore»-seere. Derfor har vi is i magen når vi ser tallene som «Hotel Cæsar» pynter seg med.

Det er seere mellom 12 og 34 år som ser mer på TV 2 enn før, og kanalen stjeler flest seere fra NRK mellom kl 16.00 og kl 22.30.