HYKLERI: «Når var det å angripe noen uten forsvarsmulighet, hederlig, modig eller på noen måte æreverdig? Hykleri, Krekar,» skriver artikkelforfatteren. Foto: Eivind Griffith Brænde / Scanpix
HYKLERI: «Når var det å angripe noen uten forsvarsmulighet, hederlig, modig eller på noen måte æreverdig? Hykleri, Krekar,» skriver artikkelforfatteren. Foto: Eivind Griffith Brænde / ScanpixVis mer

Så var det mullaen, da

Denne smilende tassen som var geriljaleder, tidligere jihadist, mens han nå er ytringsfrihetens forkjemper.

Jeg var ikke alene om å klø meg i hodet, banke det i bordet og tenke «seriøst?» da jeg så favorittmullaen på TV, i sin indignerte prakt forsvare ytringsfriheten via sin nå åpent erklærte tilhørighet til Norge.

«Brenning av koranen er ikke ytringsfrihet,» sa en mann som fulgte demonstrasjonen. Vel, jeg er enig i at det å brenne bøker ikke hører hjemme noen steder. Med noen bøker. Uansett.

Men så står du plutselig der og forsvarer drapet på en mann som laget en film.

Ytringsfrihet. Ja. Det er friheten til å ytre seg. Om hva som helst. Skal du påberope deg lovbeskyttelsen den innebærer, kan du ikke samtidig forsvare å drepe alle som ytrer seg ekstremt i din egen disfavør. Å kreve en rettighet, innebærer å godta at andre har den samme retten, uavhengig av politisk eller religiøst ståsted.

Om du plutselig er ytringsfrihetens martyr, og forsøker å påberope deg denne helligste av våre rettigheter, da må du anerkjenne den som universell, og med det, anerkjenne dine kritikeres rett til å kritisere deg.

Det innebærer kritikk av din tro, din politikk, din karakter og alt du er. Med ord, tekst, bilder film, kunst, musikk, og alt annet som kan gå under begrepet «ytring». Om du da ikke evner å svare på tiltale med annet enn, ja, ytringer, er du den tapende part. Om ytringene skulle være så hinsides krenkende og forbi det akseptable nivået for hva en sivilisert person kan tillate seg, vel, da bør du som en mann av Gud, vite at det edle å gjøre er å heve seg over lavmålet. Innta den moralske grunnen og vise gjennom karakter at du er bedre enn hva kritikken sier.

Ikke forsvare brutalitet og vold som middel for å stilne kritikken.

Om du ønsker ytringsfriheten din, men ikke akter å forære andre den sammen retten når du er uenig, så gjør det deg til hykler.

Hva sier koranen om hykleri? Nifaq?

INKONSEKVENT: Om du ønsker ytringsfriheten din, men ikke akter å forære andre den sammen retten når du er uenig, så gjør det deg til hykler, skriver Shahriar Nouri.
INKONSEKVENT: Om du ønsker ytringsfriheten din, men ikke akter å forære andre den sammen retten når du er uenig, så gjør det deg til hykler, skriver Shahriar Nouri. Vis mer

Du sier du er en del av det norske samfunnet og derfor har rett til å ytre deg fritt.

Jo da, rett til å ytre deg har du. Men ikke forvent at alt du sier kan stå uimotsagt, eller at du kan ty til vold eller trusler om dette når du går hard verbal skyts i møte. Det er ikke mot, det er svakt.

Ikke forvent at du kan kreve ytringsfrihetens beskyttelse for å forsvare handlinger som med vold bringer den frie ytring til taushet. Det er ikke ytringsfrihet. Det er hyklersk despotisme.

Du sier at Erna Solberg vil måtte lide samme skjebne som deg om hun sender deg tilbake til Irak og du skulle dø. Du forventer forståelse for din skjebne om du returneres, men så hyller du en drapsmann og kaller ham modig for å ha tatt livet av en ubevæpnet mann. Når var det å angripe noen uten forsvarsmulighet, hederlig, modig eller på noen måte æreverdig? Hykleri, Krekar.

Hvilken verdi har ytringsfriheten du nå krever, om den brukes til å underbygge alle påstander om alt du anklages for av dine meningsmotstandere, og med det, dra både din tro, og det som bør være enda viktigere for en mulla, dine trosfeller, ned i en søledam av hat og mistillit som de ikke bekjenner seg, som de tar avstand fra og som de gang på gang må stilles til rette for?

Vet du hvordan det er å måtte stå til rette for meninger du ikke har?

Ytringsfrihet, ja. Retten til å ytre seg om hva som helst, uten å måtte frykte vold eller forfølgelse. En av demokratiets grunnpilarer.

Om du ikke evner å finne argumentene for å overbevise motstanden om at ditt syn er det rette, uten å forsvare å ta livet av motstanden om kritikken er krass nok, er du ikke bare en dårlig debattant, du er alt annet enn det ytringsfriheten er ment å forsvare.

Du er da det ytringsfriheten er ment i å forsvare folk imot.