SAS-reklamen tilbake

Flyselskapet måtte trekke tilbake en reklamefilm etter massive negative reaksjoner, som SAS mistenker var et koordinert angrep.

FJERNET REKLAME: SAS fikk massiv kritikk for sin nye reklamefilm. Nå er den fjernet. Video: SAS Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dagen etter at flyselskapet SAS publiserte en ny reklamefilm med tittelen «What is truly Scandinavian», ble selskapet tvunget til å fjerne videoen onsdag.

Videoen ble gjenstand for massive negative reaksjoner i sosiale medier, men omfanget var så massivt at flyselskapet mistenker et koordinert angrep.

Torsdag kveld har SAS - på ny - publisert videoen, og fortsetter reklamekampanjen. SAS har også laget en kortere versjon, melder selskapet i en pressemelding.

«Absolutt ingenting»

- What is truly Scandinavian? (Hva er egentlig skandinavisk?)

- Absolutely nothing (absolutt ingenting).

Slik åpner reklamefilmen som ble fjernet både fra SAS' offisielle Facebook- og Youtube-sider.

I reklamefilmen trekker SAS fram en lang rekke ting man gjerne forbinder med Skandinavia, og sier at de egentlig er fra andre steder.

Blant tingene som trekkes fram som «ikke-skandinaviske» er den norske bindersen, de svenske kjøttbollene og det danske rugbrødet.

- Alt er kopiert, sier fortellerstemmen i den nesten tre minutter lange videoen.

- Hvorfor hater SAS skandinaver?

Både på Facebook og i andre kanaler haglet negative kommentarer.

- Hvorfor hater SAS skandinaver, spør en person på Facebook.

- Gratulerer med den dummeste reklamefilmen noensinne, skriver en annen.

- SAS, jeg ser fram til at dere går konkurs, skriver en tredje.

Onsdag kveld har versjonen av reklamefilmen som ligger på YouTube over 100 000 visninger. Den har fått 778 «tomler opp», men hele 22 000 «tomler ned».

- Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje, skrev pressesjef i SAS Norge, John Eckhoff, i en e-post til Dagbladet tidligere onsdag.

«Beklagelig»

I pressemeldingen onsdag kveld presiserer SAS at de er stolte av sin skandinaviske arv, og skriver at det er en del av selskapet «DNA og grunnlaget for vår eksistens».

«Vi står bak budskapet i filmen om at reise beriker oss», skriver selskapet i pressemeldingen.

Videre legger de til:

«Det er beklagelig at filmen er misforstått, at noen velger å tolke budskapet og bruke det til deres eget formål».

Dagbladet oppdaterer saken.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer