Satire fra en ond moteverden

«Ugly Betty» på TVNorge i kveld.

•  Sammen med blant annet «Heroes» er «Ugly Betty» den nye amerikanske tv-serien som har oppnådd best seertall denne høsten. Les mer!

• Sursøte såper fra sør

TV: Endelig en «feel good»-serie fra motebransjen! Det vil si, motemiljøet framstilles på sedvanlig satirisk vis, med det formål å skape medfølelse for stygge Betty. Skamløst! Jeg har ikke sett en mer manipulerende tv-serie siden H.C. Andersen pønsket fram sin grimme elling. «Ugly Betty» er følgelig et plagiat.

Bitchy miljø

Betty Suarez er 22 år og drømmer om en karriere som seriøs journalist. I stedet får hun jobb som assistent i motebladet Mode - ikke fordi hun passer inn, men fordi eieren ikke vil at hans sønn Daniel, den nye redaktøren, skal få lyst til å ligge med assistenten sin.

Betty har motesans som en dypvannsfisk og en tannregulering på størrelse med sørlandsbanen, men Daniel er grønn i faget og skjønner raskt at han trenger smarte Betty på laget.

Men skumle, ansiktsløftete intrigemakere truer de uerfarne, først og fremst i form av Wilhelmina Slater, som egentlig skulle hatt pappagutten Daniels jobb. Og, dessuten: hvem er den bandasjerte, ansiktsløse kvinnen som drar i trådene fra sin sykeseng?

Kontraster

SISTE SKRIK: America Ferrera spiller hovedrollen i «Ugly Betty». Foto: TVNORGE
SISTE SKRIK: America Ferrera spiller hovedrollen i «Ugly Betty». Foto: TVNORGE Vis mer

«Ugly Betty» er, til tross for sin hovedperson, langt fra utrendy. Tonen og blandingen av drama, komedie og krim minner mye om «Frustrerte fruer» på sitt friskeste. «Ugly Betty» er «Sex and the City» med tannregulering, i den forstand at seriens kvikke urban-kynisme og botox-justerte jernkvinner balanseres mot Betty og hennes jordnære familie i Queens, men heldigvis slipper vi å leve oss inn i en Carrie Bradshaw som trøsteshopper Manolo Blahnik-sko én gang i uka.

Lønnsom satire

Serien, som er basert på en colombiansk såpeserie, var den overraskende seermagneten da USAs kanaler lanserte sine nye serier i høst. Legger vi til at «The Devil Wears Prada» har spilt inn over 2 milliarder kroner, kan vi trygt hevde at glamorøs satire er på moten. Tilsett en merkbar dose menneskelig varme, og vi har sesongens vinner.