Satirisk storbykrim

Spenstig og original krim som taper seg litt underveis.

Etter fem år i California kvinnefengsel er Nina Zero ute igjen. Hun er tomhendt, har ingen kjæreste lenger, ingen leilighet og ingen familie som vil ha kontakt med henne. Det eneste holdepunktet er at hun skal inngå et proformaekteskap med en engelsk paparazzifotograf. Det vil gi henne startkapital.

Hun rekker bare et par heftige møter med fotografen, før han dukker opp i Hollywood Lake, drept. Det blir gradvis klart for Nina at hennes nye ektemann satt på betent bildemateriale. Noe av det etterlot han henne. De nærmeste dagene er hun både forfølgeren og den forfulgte.

Overtramp

Innledningsvis er romanen nærmest elektrisk. Nina er råbarket og progressiv og lever hele tida på kanten av loven for å oppnå det hun vil. Hennes utagerende stil gir romanen spenning og intensitet. Som ekskriminell er Nina uhyre sårbar. Ingen vil gi henne arbeid, og hun trakasseres av politiet, som stadig er ute etter henne. Frykt og ydmykelser er en del av det å være løslatt på prøve. Ninas sårbarhet og raseri er godt formidlet av Eversz og gjør romanen tidvis både vond og provoserende å lese.

Storbyens mørke sider

Historien er fortalt i jeg-form, som Ninas bekjennelsesberetning. Denne formen gir assosiasjoner til de klassiske kriminalfilmenes voice-over og har en fin stemningsbærende effekt. Romanen er mettet med atmosfære. Los Angeles' blinkende neonskilt, fasjonable Beverly Hills og glamorøse Hollywood utgjør det prangende bakteppet for handlingen.

Det brutale og kyniske storbymiljøet settes opp som en grell kontrast til aktørenes skjøre liv. Stilen til Eversz er kjapp og vittig og utgangspunktet hans er originalt. Særlig første halvdel er en fornøyelse å lese, med overraskende vendinger, skarp satire og stort tempo. Etter hvert utvikler historien seg i mer tradisjonell retning. Den har flere sjangerstereotypiske ingredienser, og særegenheten dempes noe. Likevel: «Paparazzi-mordene» er en sprek kriminalroman og god underholdning.