- Sats på kvalitet og relevans

Generelle brede institusjoner har vi nok av. Utdanningen i Norge må bli mer relevant for arbeidslivet.

BLI BEST: «Det er uforståelig at institusjonene i Norge får lov å opprette den ene økonomi- og administrasjonsutdanningen etter den andre, eller at høyskolene fortsetter å bli mer og mer like universiteter», skriver artikkelforfatteren. Her er Jens Stoltenberg på besøk på Blindern i Oslo. Foto: Thomas Rasmus Skaug  / Dagbladet
BLI BEST: «Det er uforståelig at institusjonene i Norge får lov å opprette den ene økonomi- og administrasjonsutdanningen etter den andre, eller at høyskolene fortsetter å bli mer og mer like universiteter», skriver artikkelforfatteren. Her er Jens Stoltenberg på besøk på Blindern i Oslo. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer
Debattinnlegg

Kristin Skogen Lund og Eirik Lien trakk opp en viktig diskusjon i Dagbladet sist uke. De diskuterte hva som er «rette utdanninger å satse på». Et spørsmål som ofte får akademikere til å steile. «Kunnskapen skal være fri»-tankegangen sitter dypt.

Jeg er enig i at vi ikke skal detaljstyre, for framtidas behov kan antas, og SSB gjør nettopp det ganske godt, men framtidas behov må også endres og skapes. Derfor trenger vi satsing på mange felt.

Et økt antall studieplasser innen det som SSB sier vi trenger, kommer nok uansett. Av spesielt to grunner; studentenes velger til dels studier etter hva som gir arbeid, og institusjonene vil følgelig ønske å tilpasse tilbudet etter etterspørselen. En regjering vil også kunne si at de ruster oss for framtida. Da kommer det nok garantert flere studieplasser på disse feltene.

Utdanningssektoren har andre grunnleggende utfordringer. Norge må satse på kvalitet i høyere utdanning. Da har jeg to utfordringer vi kan starte med. Disse må også arbeidslivet være med på å løse.

1. Til universiteter og høyskoler: Bli best på det dere er gode på, og dropp det dere er middelmådige eller dårlige på. Dere kan ikke bli gode på alt.

2. Utdanningen må være relevant for arbeidslivet.

Til det første er det uforståelig at institusjonene i Norge får lov å opprette den ene økonomi- og administrasjonsutdanningen etter den andre, eller at høyskolene fortsetter å bli mer og mer like universiteter. Sats på å bli best, ikke bare større. Vi bør premiere i ord og kroner de som prioriterer, og klarer å skape en tydelig profil. Generelle brede institusjoner har vi nok av.

Til det andre så må utdanningen i Norge bli mer relevant for arbeidslivet. Studenter må forstå hva den teoretiske kompetansen deres kan brukes til, og faktisk få teste det mens de er under utdanning. Her må arbeidslivet være aktivt med på å skape nåtidens kompetanse.

Sats på kvalitet og relevans, da går det oss godt i framtida.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.