FINE, MODERNE GREIER: Electrocompaniet er kjent for eksklusivt high end-utstyr, men satser nå mot det langt større markedet for integrerte strømmeløsninger for lyd og bilde. Foto: Electrocompaniet
FINE, MODERNE GREIER: Electrocompaniet er kjent for eksklusivt high end-utstyr, men satser nå mot det langt større markedet for integrerte strømmeløsninger for lyd og bilde. Foto: ElectrocompanietVis mer

Satser helnorsk i strømmemarkedet

Electrocompaniet i strupen på Sonos.

MÜNCHEN (Dagbladet): Er det mulig for en norsk hi-fi-produsent på Tau i Rogaland å konkurrere med de store, internasjonale aktørene i markedet for strømmeløsninger for lyd og bilde? Mikal Dreggevik i Electrocompaniet mener det.

På årets viktigste begivenhet for hi-fi-industrien, High End-messa i Munchen, viser Electrocompaniet fram en helt ny produktserie rettet mot det bredere forbrukermarkedet. 

EC Living-serien, som først kommer i salg i august,  er kompakte og elegante strømme- og høyttalerløsninger i et design som passer i såkalt «moderne» hjem.

Electrocompaniet konkurrerer her med produkter fra Sonos, Audio Pro, Bose, Bowers & Wilkins, Logitech og en rekke andre. I dette markedet skal det være minst mulig tjafs, så Living-serien baserer seg på trådløs teknologi for færrest mulig løse ledninger. Én enhet kobles til husets wifi-nettverk, øvrige enheter snakker sammen i et eget RF-nettverk som støtter overføring av lydmateriale i oppløsning opp til 24 bits 96 kHz.

Electrocompaniet har tilbud strømmeløsninger tidligere også, som i den integrerte forsterkeren ECI 6DS, men her beveger man seg inn i et helt nytt markedssegment. Programvaren, med apper for iOS og Android,  er den samme som brukes i selskapets high end-produkter.

UTFORDRER DE STORE: MIkael Dreggevik (t.h.) og teknologidirektør Raymond van der Rots i Electrocompaniet er på High End-messa i München. Foto: Jan Omdahl
UTFORDRER DE STORE: MIkael Dreggevik (t.h.) og teknologidirektør Raymond van der Rots i Electrocompaniet er på High End-messa i München. Foto: Jan Omdahl Vis mer

- Det er ganske spesielt at man kan bruke samme programvare for å styre et system til 3000 kroner og et til 500000 kroner. En slik bredde er vi nærmest alene om, hevder Dreggevik.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han kjøpte den tradisjonsrike norske hi-fi-produsenten etter at selskapet gikk konkurs i 2004. Electrocompaniet nyter stor respekt internasjonalt for sine forsterkere, cd-spillere og andre lydprodukter med appell til kresne musikkelskere.  Tradisjonelt har selskapets produkter, med sitt karakteristiske design i svart med blå logo, glassfront og forgylte knapper, henvendt seg til det smale high end-segmentet. Der konkurrerer man om pengene til en temmelig liten - ifølge noen pessimister stadig mindre - gruppe kjøpesterke audiofile, hovedsaklig godt middeladrende menn.

EC Living-serien sikter bredere. Designmessig har man satset på et enkelt, renlinjet design i en rekke ulike materialer og finisher. Bruk av trematerialer skal forsterke det «skandinaviske» preget.

Serien teller fire produkter. Ulike kombinasjoner av enheter er kan gi mono, stereo, eller surroundlyd i 5.1. Modell 1 er en integrert strømmeløsning, forsteker og trådløs høyttaler i én boks, som styres ved hjelp av app på mobil eller nettbrett.  Modell 2 er en aktiv høyttalermodul som kan kobles trådløst sammen med model 1 slik at man får et fullverdig stereoanlegg. Modell 3 er en integrert løsning som Modell 1, men har i tillegg et elegant betjeningspanel på toppen, som gjør den velegnet for bruk på nattbordet eller kjøkkenet.

MANGE VARIANTER: EC Living-produktene kan settes sammen i en lang rekke utstyrskombinasjoner og finisher. Foto. Electrocompaniet
MANGE VARIANTER: EC Living-produktene kan settes sammen i en lang rekke utstyrskombinasjoner og finisher. Foto. Electrocompaniet Vis mer

Modell 4 skiller seg ut som er en ren strømmeløsning for både lyd og bilde. Den skal kobles til tv, hjemmekino og/eller aktive høyttalere.

Dreggevik forteller at selskapet har en avtale med fiber- og tv-leverandøren Altibox. Musikkstrømming fra Wimp, video YouTube og andre produkter er også på plass. Film- og tv-strømmetjenester som Netflix og HBO jobbes det med.

Living-produktene skal produseres i en ny produksjonsløsning på Tau, med utstrakt bruk av roboter. Ambisjonene er store:

- Vi håper disse produktene kan bli noe av det samme for nordmenn i vår tid som Tandberg var på 1970-tallet, sier han til Dagbladet. 

Satser helnorsk i strømmemarkedet

Like ved siden av står selskapets splitter nye platespiller, som en påminnelse om at Electrocompaniet fortsatt også skal satse på high end-produkter.

- EC Living blir en ny divisjon, og vil nok fort bli veldig mye større enn det andre vi holder på med. Men det er symbolsk at vi kommer med en platespiller samtidig. Skal vi fortsette å ha noe av det beste i high end, må finansiere dette med andre produkter med større volum, sier Mikal Dreggevik til Dagbladet.

LES MER - Analog & digital på tidligere High End-messer i München:

Hornografi og heldigitalt på hi-fi-asylet
Vil flytte konsertsalen hjem til deg
- Vinyl låter bedre enn digitalt 9 av 10 ganger
Slik kan også et stereoanlegg se ut

ANALOG OG DIGITAL: Se! En ny, norskprodusert platespiller. Electrocompaniets første vinylsnurrer havner i prisklassen 30000 kroner. Foto: Jan Omdahl
ANALOG OG DIGITAL: Se! En ny, norskprodusert platespiller. Electrocompaniets første vinylsnurrer havner i prisklassen 30000 kroner. Foto: Jan Omdahl Vis mer