Satser i Paris

PARIS (Dagbladet): Motedesigneren Lillian Aulie Scholl, 39, som i sju år hadde Atelier Lillian i Oslo, har tatt med seg symaskin og pikkpakk og åpnet nytt atelier i motenes mekka, Paris.

Før hun våget spranget jobbet hun for Per Spooks gamle arbeidsgiver Louis Féraud og tegnet plagg i sommerkolleksjonen 1999.

Tøff skole

- Jeg måtte jobbe for noen for å komme inn i miljøet, forteller Lillian Aulie Scholl, som har åpnet atelier i tre etasjer i en grønn oase av en bakgård i Paris. Hun har sin utdannelse, igjen som Spook, fra den vanskelige skolen til Chambre Syndicale de la Couture. Hun kom første gang til Paris da hun var 24, og fikk diplom i 1987. Etter det jobbet hun hos E-tee Fashion, en kjede. I 1991 dro hun til Oslo og åpnet Atelier Lillian.

- Jeg hadde en del kjente kunder, som Wenche Foss, Wenche Myhre og Kari Stokke, men jobbet for alle som elsker klær.

Suksess

Med fransk mann kom hun tilbake til Paris i 1998. I oktober i fjor åpnet hun det nye atelieret som allerede bærer seg.

- Det går over all forventning. Jeg har beholdt en del av mine norske kunder og lager blant annet kostymer for Wenche Myhre, samt for de to operaene i Paris, Bastille og Garnier, sier Lillian Aulie Scholl, som egentlig liker best å lage klær til enkeltpersoner, og gjøre kvinner vakre. Hennes yngste kunde er 16, den eldste 80.

- Prêt-à-porter er ikke min greie. Jeg vil vite hvem som har klærne på seg og i hvilken sammenheng.

Minst 4000 kr

Plaggene koster «mer enn Hennes og Mauritz». En kjole koster minst 4000 kroner, oppover er det ingen grense.

Til høsten skal Lillian Aulie Scholl delta på utstillingen om Oslo-moten gjennom hundre år på Kunstindustrimuseet. Hun synes det er inspirerende å pendle mellom Oslo og Paris.

GRØNN BAKGRUNN: Lillian Aulie Scholl har funnet seg en fantastisk bakgård for sitt nye atelier i Paris. Der syr hun for blant andre Wenche Myhre.