Satser på dramatisk framtid

Liv Heløe (38), Gyrid Axe Øvsteng (26) og Kim Atle Hansen (20) er de aller første dramatikerstudentene her i landet. De ble plukket ut blant femti søkere og skal de neste to åra lære om teater, dramatikk og skrivekunst. Allerede om tre uker blir deres første tekster satt opp på Nationaltheatret.

Samtidsdramatikken har lenge vært et sårt punkt i norsk teater. Teatrene blir kritisert for å spille for lite norsk samtidsdramatikk, og har svart med å peke på at produksjonen er liten. En egen utdannelse for dramatikere, som fins i de fleste andre land, har lenge vært etterlyst. Nå har Nationaltheatret, Det Norske Teatret, Statens teaterhøgskole og Det Åpne Teater gått sammen om et pilotprosjekt: en toårig dramatikerutdanning for tre studenter.

Prosjektet er et spleiselag mellom de fire institusjonene, i tillegg til at stiftelsen Fritt Ord bidrar med 600000 kroner.

Forskjellige stemmer

Liv Heløe, Gyrid Axe Øvsteng og Kim Atle Hansen har forskjellig bakgrunn og erfaring, men skilte seg likevel ut blant de femti søkerne. Heløe har lang erfaring som skuespiller, og debuterte som dramatiker under Norsk Dramatikkfestival i 1994. Øvsteng deltok på Norsk Dramatikkfestival i fjor, med enakteren «Køyr!». Hansen gikk ut fra Romerike folkehøgskole i vår. Der er flere av tekstene hans blitt spilt av medelevene.

- Vi satt igjen med fjorten kandidater på de siste prøvene, men disse tre skilte seg ut. De har svært forskjellige stemmer, og det er viktig, fastslår prosjektleder Ragnhild Mærli.

- Det føles veldig eksklusivt at vi får adgang til teatrene, til å følge prosessen med å sette opp dramatikk fra innsiden. Om det blir bedre teater av det, vil tida vise, mener Liv.

- Jeg hadde ikke forventet å komme inn, men jeg hadde bestemt meg for det, sier Kim.

- Jeg føler meg veldig privilegert, jeg har jobbet mot dette siden jeg var 19- 20 år gammel, sier Gyrid. Som de aller første studentene innen scenedramatikk er de langt fra sikre på hva som venter de neste to åra.

- Jeg har mest forventninger til min egen utvikling, sier Gyrid.

Fantastisk mulighet

Sist mandag hadde Liv, Gyrid og Kim sin første dag som dramatikerstudenter. Den første uka har de brukt på å besøke Nationaltheatret og Det Norske Teatret for å vise seg fram og bli kjent med staben.

- Det er mange mennesker å forholde seg til, men vi får en fantastisk mulighet til å komme innenfor teatrene og lære om hvordan ting foregår der, sier de tre.

Første fase av undervisningen foregår på Teaterhøgskolen. Gyrid og Kim skal følge skuespillerundervisningen sammen med førsteklassingene, mens Liv skal være regiassistent.

Den første oppgaven de tre ferske studentene fikk, var å skrive hver sin tekst til Samtidsfestivalen på Nationaltheatret, som starter 31. august. Alexander Mørk-Eidem skal instruere skuespillerelevene i tredje klasse på Teaterhøgskolen, og dramatikerne får lov til å følge prosessen på nært hold.

- Det er viktig at de lærer å skrive for scenerommet, enten det gjelder fjernsyn, film eller teater. Ved å være til stede i teatret får de et innblikk i hvilke muligheter som fins, og som de kan benytte seg av, sier Ragnhild Mærli.

De tre studentene skal i første rekke konsentrere seg om å skrive for scenen, fordi Filmskolen på Lillehammer har en egen filmmanuslinje.

Helaftens forestilling

Forventningene til den nye dramatikerutdanningen er store, uten at Liv, Gyrid og Kim kan forholde seg til det hele tida.

- Det er lettere å prate om fornying når du ikke skriver selv. Når jeg jobber med en tekst, kommer teaterpolitikken på siden, da må jeg konsentrere meg om å formidle mine egne ting. Det er jeg nødt til, sier Gyrid.

- Disse tre er så unge at de snakker samtidas språk, det er det vi må satse på, sier prosjektleder Mærli.

Som en avslutning på utdannelsen skal studentene skrive hver sin helaftens teaterforestilling som skal spilles på Nationaltheatret eller Det Norske Teatret.

- Jeg har så smått begynt å tenke på det, men akkurat nå er vi mest opptatt av Samtidsfestivalen, sier Liv.

Egne dramatikerfavoritter holder de for seg selv, men trekker fram Jon Fosse, som også satt i juryen som avgjorde hvem som skulle få begynne på pilotprosjektet.

- Jeg foretrekker de levende framfor de døde, sier Gyrid.

Pilotprosjektet er foreløpig enestående. I 2003 samler Teaterhøgskolen, Operahøgskolen og Balletthøgskolen seg i lokalene til den gamle seilduksfabrikken på Grünerløkka i Oslo. Håpet er at Teaterhøgskolen da skal få en egen dramatikerlinje, i tillegg til skuespiller- og regilinja.