Satser på Gullfisken

Ivar Vereide er mannen bak Shell-dama og reklamene for VG og Lotto. Lørdag håper han å få Gullfisken for Lotto-reklamen «Værdal'n».

De nominerte til Gullfisken 1999

Gullfisken, TV2s show der seerne blir invitert til å kåre årets reklamefilm, er blitt en årlig begivenhet, og to år på rad har Ivar Vereide og reklamebyrået New Deal vunnet, med VG-reklamene «Tog» og «Bohem». I år håper han at Gullfisken går til Lotto-reklamen «Værdal'n».

Sjarmerende

- Vi har laget Lotto-reklamene siden 1992, og etter nesten sju år og vel 22 filmer har vi ikke gått bort fra mottoet «Lottomillionærer er ikke som andre millionærer». Vi legger vekt på at Lotto-vinnerne er vanlige folk, som ikke bruker pengene på status, men tvert imot på å realisere sjarmerende drømmer. Vi mener selv at vi har funnet et godt konsept. Reklamene skal være underholdende og troverdige, mener Vereide. Lotto-reklamene har han laget sammen med Ingvar Moi og Eivind Moe.

- Da vi lagde «Værdal'n» sto halve filmteamet som spørsmålstegn, og skjønte ikke hva som var morsomt med ideen. Men humoren ligger i at han blir en troverdig figur som oppleves sjarmerende i måten han reagerer på etter å ha vunnet.

Ny reklame

Mandag kommer en ny Lotto-reklame som i første omgang skal sendes på TV. «Krakket» fortsetter i samme stil som «Værdal'n», og handler om et gammelt ektepar som ikke trenger å bekymre seg noe særlig over at verdensøkonomien går ad undas.

Med en lun tosomhet og intern humor håper New Deal at denne reklamen blir like populær som den forrige. «Ekteparet» er oppdaget i England.

- Vi har alltid casting i utlandet. Jeg orker ikke å se en person i reklame en dag, og i «Hotell Cæsar» den neste. Vi vil ha gode, ukjente skuespillere, sier Ivar Vereide, som selv bare spiller Lotto en sjelden gang.