Satset på en blytung rusmisbruker og vant

Vidar Sandem kunne blitt historiens verste teatersjef.

HASARDIØST: Da teatersjef Vidar Sandem i 2009 og instruktør (og nåværende teatersjef) Erik Ulfsby ved Det Norske Teatret engasjerte Hans-Erik «Hank von Helvete» Dyvik Husby som Jesus i «Jesus Christ Superstar», mens han ennå var tung rusmisbruker, la de hodet på blokka  Foto: Lars Eivind Bones
HASARDIØST: Da teatersjef Vidar Sandem i 2009 og instruktør (og nåværende teatersjef) Erik Ulfsby ved Det Norske Teatret engasjerte Hans-Erik «Hank von Helvete» Dyvik Husby som Jesus i «Jesus Christ Superstar», mens han ennå var tung rusmisbruker, la de hodet på blokka Foto: Lars Eivind BonesVis mer

100 år - på tross, slik kan man oppsummere Det Norske Teatret.

Det nynorskspråklige teatret midt i hovedstaden har på sett og vis trosset tyngdekraften.

Bok om teatret Det kommer tydelig fram i den rykende ferske, «Trass alt - Det Norske Teatret 1913-2013», ei bok på 780 sider signert biografen Alfred Fidjestøl.

- Jeg kan ikke forklare hvordan jeg turte og engasjere Hank von Helvete i rollen som Jesus Christ Superstar, sier Vidar Sandem.

På tampen av Vidar Sandems periode som teatersjef, i 2009, foretok teatret en risikabel casting som kunne gruset Sandems ettermæle.

Møtte rusa hos sjefen Han velsignet regissør Erik Ulfsbys ønske om å ha Hans-Erik Dyvik Husby som selveste Jesus i «Jesus Christ Superstar».

I boka kan man lese om Sandems første møte med Hank von Helvete:

TRODDE PÅ HELVETE:- Jeg visste ikke hva jeg tenkte på da jeg sa ja til Hans-Erik Dyvik Husby, men jeg trodde på ham, sier daværende teatersjef Vidar Sandem. Foto: Håkon Eikesdal
TRODDE PÅ HELVETE:- Jeg visste ikke hva jeg tenkte på da jeg sa ja til Hans-Erik Dyvik Husby, men jeg trodde på ham, sier daværende teatersjef Vidar Sandem. Foto: Håkon Eikesdal Vis mer

«Dyvik Husby kom kraftig for seint på møtet, han var tungt rusa, pupillane flaut utover auga hans då han velta ned i sofaen på sjefskontoret og Ulfsby presenterte han som mannen som skulle redde teaterets økonomi i Sandems avskilssesong.»

Dødelig cocktail - Ja, hvis det står i boka, så. Han var vel ikke «helt i orden». Men på et eller annet nivå så trodde jeg på ham, sier Sandem til Dagbladet om møtet.

I boka står det detaljert om hvordan teatrets redningsmann hadde gått på en blanding av heroin, Subutex, metadon, kokain og alkohol i 24 år:

«Då Dyvik Husby møtte på teateret til fotoshoot for plakaten, klokka 16.00 ein ettermiddag, var han allereie både full og dopa. Han tok taxi i lag med Ulfsby til fotostudioet, han hadde med seg ein pose øl i taxien, slik at han hadde noko å drikke på undervegs. Etter at bileta var tatt, åt dei middag i lag, Dyvik Husby drakk fleire flasker vin i løpet av måltidet, tok seg fleire glas cognac, Ulfsby blei sitjande og måpe, skremd og fascinert av kor mykje alkohol det var mogleg å stappe inn i ein menneskekropp.»

Reddet teatret - Du kunne fått en tvilsom sorti som teatersjef, men i stedet så ble det suksess og forlengelse av åremålet.

- Ja, det kunne gått galt. Men Hans-Erik lovte å bli rusfri.

-Jeg ble ordentlig glad i ham, og jeg ble imponert over hva han fikk til. Det ble en eventyrlig forestilling og en suksess som reddet teatret - og Hans-Erik ble rusfri, sier Sandem.

Judas som Jesus Det hører med til historien, som boka forteller, at Frank Kjosås, som spilte Judas, hadde lært seg Jesus-rollen og kunne overta på dagen om Dyvik Husby skulle kollapse eller utebli.

JESUS OG MARIA: Hans-Erik Dyvik Husby spilte Jesus og Charlotte Frogner Maria Magdalena. Foto: Ellen Andrea Grønneberg
JESUS OG MARIA: Hans-Erik Dyvik Husby spilte Jesus og Charlotte Frogner Maria Magdalena. Foto: Ellen Andrea Grønneberg Vis mer

Samtidig kunne Niklas Gundersen, som var Peter, overta Judas-rollen.

Teateret var forberedt på alt. Boka forteller om et vitalt og kraftfullt teater gjennom 100 år.

Slagmål i salen Åpninga av teatret oktober 1913 utløste et ukelangt teaterslag med pipekonserter og blodige slagsmål under forestillingene - og store demonstrasjoner utenfor.

- Det Norske Teatret har ved siden av Nationaltheatret vært et markant institusjonsteater i Oslo, sier Sandem, som var teatersjef i over 13 år.

- Det er og har vært et kreativt hus med sterke og kreative mennesker, sier Sandem.

Dagbladet har forsøkt å få kommetar fra Dyvik Husby uten å lykkes.

TEATERSJEF I DAG: Erik Ulfsby ved Det norske teatret.
Foto: Lars Eivind Bones
TEATERSJEF I DAG: Erik Ulfsby ved Det norske teatret. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer