TAR SJANSER: I «Halt and Catch Fire» risikerer Gordon Clark (Scoot McNairy), Donna Clark (Kerry Bishé), Cameron Howe (Mackenzie Davis) og Joe MacMillan (Lee Pace) alt for å sette sitt merke på 80-tallets datarevolusjon. Der første sesong tok for seg byggingen av en datamaskin, handler andre sesong om internettets spede begynnelse. Foto: Frank Ockenfels 3/AMC
TAR SJANSER: I «Halt and Catch Fire» risikerer Gordon Clark (Scoot McNairy), Donna Clark (Kerry Bishé), Cameron Howe (Mackenzie Davis) og Joe MacMillan (Lee Pace) alt for å sette sitt merke på 80-tallets datarevolusjon. Der første sesong tok for seg byggingen av en datamaskin, handler andre sesong om internettets spede begynnelse. Foto: Frank Ockenfels 3/AMCVis mer

Savner du «Mad Men»? Her er arvtakeren

Datarevolusjon på 80-tallet.

Tv-serier og filmer har i mange år behandlet datamaskiner på stemoderlig vis, i høyden med en og annen karikert hacker.

Elektronisk knoting og stirring på skjermer har vært ansett som litt for teknisk, introvert og fremmedgjørende for det gjengse publikum.

I fjor skjedde en ganske markant endring.

Med HBOs «Silicon Valley» og AMCs «Halt and Catch Fire» finnes det plutselig to høybudsjetterte tv-serier om programmerere og dataingeniører.

Hvorfor akkurat nå?

— Vi har nådd et punkt i kulturen vår hvor denne teknologien er veldig integrert i livene våre og folkene som utvikler den har innvirkning på oss. Og de er fascinerende, sier Lee Pace til Dagbladet.

Skuespilleren, kjent både fra «Twilight»-filmene, «Hobbiten»-trilogien og som sjefsskurken Ronan the Accuser i «Guardians of the Galaxy», spiller hovedrollen i «Halt and Catch Fire».

Han tror vi er blitt mer nysgjerrige på hvordan dingsene vi bruker i det daglige egentlig blir til.

— Hvor mange telefonnumre husker vi i dag? Eller om du lurer på noe, da går du bare til en søkemotor. Fortellingen vår er lagt til 1985, men det er i dag vi føler ringvirkningene av det folk oppnådde den gangen.

USMINKET: Der Lee Pace i kinorollene sine gjerne er skjult bak en parykk og noen lag med sminke (jamfør den nær ugjenkjennelige Ronan the Accuser fra «Guardians of the Galaxy») er det mindre staffasje involvert i rollen som Joe. Foto: C More
USMINKET: Der Lee Pace i kinorollene sine gjerne er skjult bak en parykk og noen lag med sminke (jamfør den nær ugjenkjennelige Ronan the Accuser fra «Guardians of the Galaxy») er det mindre staffasje involvert i rollen som Joe. Foto: C More Vis mer

Serien, som starter sin andre sesong på C More førstkommende mandag, er ment som en erstatter for «Mad Men» og handler om datarevolusjonen på 80-tallet. 

Artikkelen fortsetter under annonsen

— Handler om ambisjoner
Pace spiller Joe MacMillan, en tidligere IBM-ansatt som sammen med ingeniøren Gordon (Scoot McNairy) og IT-studenten Cameron (Mackenzie Davis) kupper Cardiff Electric, et søvnig teknologifirma i Texas, for å bygge en datamaskin som kan konkurrere med IBM og Apple.

— Han har et enormt behov for å være en del av denne industrien, sier Pace om rollefiguren, delvis en visjonær Steve Jobs-type, delvis en svindler og opportunist.

Det er talende at en av dem som ifølge Business Insider nå roser «Halt and Catch Fire» er Apple-legenden Steve Wozniak, men tross datafokuset understreker Pace at dette er et høyst menneskelig drama.

- Det handler egentlig bare om folk med ambisjoner, som feiler, forelsker seg og får hjertene sine knust.

Likevel, parallellen mellom seriens hovedpersoner og serien selv er vanskelig å unngå.

Begge tar store kreative sjanser i jaget etter nyskapning, og det er ikke sikkert det vil lønne seg økonomisk.

Hvor mange andre serier har en spenningsscene hvor to menn i en garasje forsøker å kopiere systemet som får IBM-datamaskinene til å tikke?

Lave seertall
I USA hadde første sesong relativt magre seertall, 1.3 millioner på det meste.

Ofte betyr slike tall kansellering og historietråder som aldri får noen ordentlig slutt, noe Pace har smertelig erfaring med fra før.

Mellom 2007 og 2009 fikk Pace sitt store gjennombrudd med hovedrollen i tv-serien «Pushing Daisies».

WOZNIAK-AKTIG: Scoot McNairy som spiller Joes motstykke Gordon har vært en stigende filmstjerne de siste årene, med roller i blant annet «Gone Girl», «Argo», «Frank» og «Killing Them Softly». Foto: C More
WOZNIAK-AKTIG: Scoot McNairy som spiller Joes motstykke Gordon har vært en stigende filmstjerne de siste årene, med roller i blant annet «Gone Girl», «Argo», «Frank» og «Killing Them Softly». Foto: C More Vis mer

Den var oppfinnsom og Emmy-belønnet, og fikk mange lidenskapelige fans. Bare ikke mange nok for fjernsynskanalen ABC.

Etter to sesonger ble serien kansellert.

— At «Pushing Daisies» måtte runde av så brått var virkelig leit, mange oppdaget serien først etter at den var gått av lufta.

I 2015 er imidlertid landskapet annerledes, med en fremvekst av strømmetjenester og vridning mot nisjeserier.

Da AMC fornyet «Halt and Catch Fire» for andre sesong ga kanalen uttrykk for at de tror populariteten kan bygges over tid, slik tilfellet var med «Mad Men» og «Breaking Bad».

Pace forsøker uansett å ikke bekymre seg for mye over hvorvidt «Halt and Catch Fire» vil lide samme skjebne som «Pushing Daisies».

— Dette er en annen serie, så hvem vet. Hvor mange som liker den er ikke mitt ansvar. Jeg elsker seerne og er utrolig takknemlig for at de er interessert, men sannheten er at jeg gjør dette fordi jeg liker fortellingen og utfordringene i den. Og du kan ikke lure seerne.

- Lass med ost og kjøtt
Vær advart: Herfra og ned kommer det spoilere for første sesong + bittelitt om starten på andre sesong.

Hver søndag ettermiddag pleier seriens skuespillere å møtes, vanligvis i huset til Pace. 

- Da bestiller vi meksikansk mat eller spiser et lass med kjøtt og ost mens vi bruker noen timer på å prate om historien vi forteller.

NETTGRÜNDERE I selskapet Mutiny tilbyr Donna og Cameron folk å spille dataspill og chatte over telefonlinja. Foto: Frank Ockenfels 3/AMC
NETTGRÜNDERE I selskapet Mutiny tilbyr Donna og Cameron folk å spille dataspill og chatte over telefonlinja. Foto: Frank Ockenfels 3/AMC Vis mer

For Pace og kollegene er det slik de lærer seg rollefigurene å kjenne.

- Det er 70 prosent av jobben, å se på manuset og gjøre alle de kreative grepene som får fortellingen til å bli tredimensjonal. Du ender opp med å ta de tyngste løftene over en flaske vin.

Øyeblikket Pace er mest stolt av i serien så langt er en salgspitch Joe kommer med sent i første sesong.

Joe har nettopp måttet plukke ut operativsystemet Cameron har skrevet for datamaskinen han skal selge, slik at den skal gå kjapt nok til å imponere under en teknologimesse.

- Jeg forsto at Joe var datamaskinen. Og at den eneste måten å bedømme en datamaskin er på hvor kjapt den gjør det du ber den gjøre. Det var et øyeblikk hvor han analyserte sin egen plass i verden, sier Pace.

- Han hadde fjernet operativsystemet til Cameron, starten på en sjel, og da det var borte så Joe et veldig tydelig bilde av sitt eget liv og hva som manglet. Jeg var stolt av måten fortellingen ble oppsummert. Salgspitchen han kommer med da er ærlig, om en maskin han nå kjenner.

- Må komme på rett kjøl
Når andre sesong tar til har det første dataeventyret kommet og gått. Et og et halvt år har gått siden første sesong. Mens Joe og Gordon venter på en stor sjekk for salget av Cardiff Electric, driver Cameron og Gordons kone Donna (Kerry Bishé) det stadig mer populære nettspillselskapet Mutiny fra en leilighet.

Samtidig fremstår Joe som en endret mann.

- Jeg pitchet en idé til manusforfatterne om at Joe må komme på rett kjøl. Han er en smart mann, og kan ikke komme seg videre i livet uten å ta et blikk på tingene i livet han ikke er tjent med, sier Pace.

Skuespilleren føler det også slik i sitt eget liv nå om dagen.

ENDRER SEG: I andre sesong av «Halt and Catch Fire» har Joe gjennomgått en forandring. Spørsmålet er om den vil vare. Foto: C More
ENDRER SEG: I andre sesong av «Halt and Catch Fire» har Joe gjennomgått en forandring. Spørsmålet er om den vil vare. Foto: C More Vis mer

- Jeg er i tredveårene og jeg er ikke et barn lenger. Jeg har nådd punktet hvor jeg må gjøre opp regnskap, finne essensen av hva som definerer meg som person, sier han.

- Jeg har jobba så hardt de siste årene, sett mye av verden og spilt fascinerende mennesker, men jeg er kommet til et sted hvor jeg tenker «hvem er du?» Når du er 20 år gammel er ligger det ikke så mye i det spørsmålet, men etter å ha levd litt får du redskapene til å ta den vurderingen. Kan jeg være bedre på denne måten? Jobbe hardere eller være mer ærlig og sårbar på denne måten?  

For rollefiguren Joes del vil dette handle om å bli en bedre mann.

- Etter det som gikk galt i første sesong har han hatt en grundig revurdering av hvem han er. Han har tatt til seg det Cameron sa, at autensitet er viktig. Uten det er du bare en tom dressjakke. 

STILFULL VIGNETT: «Halt and Catch Fire»-åpningen følger en piksellert gnist gjennom konturene rollefigurenes ansikter, helt frem til målet i en databrikke. Ifølge Art of the Title er vignetten er tonsatt av Trentemøller og skapt av Elastic, samme selskap som også står bak hyllede åpningssekvenser som «True Detective» og «Game of Thrones».
STILFULL VIGNETT: «Halt and Catch Fire»-åpningen følger en piksellert gnist gjennom konturene rollefigurenes ansikter, helt frem til målet i en databrikke. Ifølge Art of the Title er vignetten er tonsatt av Trentemøller og skapt av Elastic, samme selskap som også står bak hyllede åpningssekvenser som «True Detective» og «Game of Thrones». Vis mer