Savner identitet

Ung-voksenpop som bare tidvis pirrer.

CD: En rekke unge kvinner gjør seg for tida bemerket i Pop-Norge. Anne Hvidsten, som i fjor fikk en hit med «Disconnection», er en av dem. I år har singelen «Need To Know» vært en hit på norsk radio. Nå foreligger henne debut-cd «Need To Know», som helt klart viser hva plateselskapet ønsker med henne:

Å lage en ny Lene Marlin.

Lene Marlin-kopi

Anne Hvidsten har talent, og jeg tviler ikke på at hun kan nå langt. Hun skriver tekstene og sangene selv, og framstår på ingen måte som en karaokesanger. Melodiene er stort sett helt ok, og tekstene skjemmer ikke. Dessuten er tittellåta en myk og melodisk sviske som smyger seg innpå og fester seg.

Da jeg hørte radiohiten «Need To Know» første gang, tok jeg det for gitt at Lene Marlin hadde en ny liten perle av en singel i ermet.

Men det viste seg bare å være Lene Marlins plateselskap og produsent som har klonet henne. For selv om vi hører forskjeller, er Hvidsten i det store og hele en litt blassere kopi av Marlin. Kommersielt kan det være et sjakktrekk, men neppe musikalsk.

Savner identitet

I disse «Idol»-tider, der fagdommerne har tutet ørene våre fulle av uttrykket «personlighet i stemmen», er det fristende å bruke denne klisjeen. For Hvidsten synger fint og pent, men uten såkalt personlighet .

Å høre hennes stemme, er som å åpne en glossy reklamebrosjyre for delikate dusj-, vask- og badeløsninger. Alt er så sterilt, skinnende og polert.

Noe av det samme inntrykket har jeg overfor måten låtene er spilt inn og produsert på. Hele plata skriker etter identitet. Dette er ikke direkte dårlig, bare anonymt og til dels likegyldig.