- Savner soul

QUARTEN (Dagbladet): Festivalsjef Toffen beklager at det ble så lite soul og r&b i år. Alicia Keys ville ikke komme.

Soul- og r&b-stjerne vil ikke til Kristiansand i år. Toffen skylder på manglende interesse hos andre festivaler, også 11. september.

- Vi prøvde i åtte måneder å få inn folk som Mary Blige og Alicia Keys, men det gikk ikke. Vi er avhengige av at andre festivaler i samme løypa booker band vi vil ha, men i år ville ingen dra lasset med oss, sier Toffen til Dagbladet.

11. september skal også ha vært et problem. Flyskrekken brer om seg i USA, og lysten til å reise til Europa er liten.

- Vi får håpe det går annerledes neste år, sier Toffen.

Men Quart-sjefen henger ikke med huet selv om suolstjernene uteblir. Om få timer skal han få med seg hardcoresensasjonen Rival Schools i Bendiksbukta.

- Håkon Moslet har lovd meg at han skal stå sammen med meg og headbange foran scenen.

Til sponsorkrig

Toffen er heller ikke helt fornøyd med alle nok salgsfolk som oversvømmer festivaldeltagerne med reklame og tilbud uten å gi noe tilbake.

- Quarten skal ikke bli noen salgsmesse, det er først og fremst en festival. Vi er ikke mot at andre har aktiviteter, men vi er i mot at store aktører kommer og lager rene tombolaen, sier Toffen til Dagbladet.

Han har sikret seg førsteretten til å leie all kommunal grunn i sentrum for å holde «fienden» vekke. Et annet tiltak er en egen antispons-squad

- Det er snakk om tre-fire personer skal patruljere i sentrum. Deles det ut flyers og freebies i stor skala vil vi politianmelde dem for forsøpling, sier Toffen.

Cola-krig

Ringnes har lenge vært en stor torn i øyet på festivalledelsen. Ringnes vil selge Pepsi, mens Quarten samarbeider med Cola. I år holder Ringnes seg hjemme.

- Vi tar til etteretning at vår tilstedeværelse ble kommentert i fjor, og ønsker å konsentere oss om arrangementer vi har avtaler med, sier kommunikasjonsrådgiver Kari Brun Ågotnes.

Sponses for millioner

Quartens egne sponsorer bidrar med fem millioner i festivalkassa, pluss markedsføring og andre tjenester verdt noen millioner til. De er de eneste som slipper til på festivalområdet, men der må de følge strenge regler.

- Det er ikke et eneste reklamebanner på festivalområdet. Hos oss må sponsorene bidra med noe for å kunne kommunisere med publikum, sier direktør Morten Sandberg i Concept Communication, som styrer sponsorrettighetene for Quart.

Mot null

I 1995 måtte Toffen selge sko for å få råd til faxpapir.

På det verste skyldte festivalen over fem millioner kroner, nå er gjeld og negativ egenkapital nede i 3,5 millioner.

Dette håper Toffen å få i null før året er omme. I år har også festivalen tatt kontroll over mat og effektsalg selv, og håper på nye millionintekter.

- Vi ansetter flere folk og styrker organisasjonen. Totalopplevelsen er ikke bare musikk. Vi vil bygge ut Odderøya, og ordne bedre mat, camping, og info på festivalen, lover Toffen.

Styreleder Arild Buli er stolt over at festivalen nærmer seg pluss.

- Det er ikke lett med slike arrangementer. Nå skal vi bygge opp et buffer for dårlige tider. Med et budsjett på 30 millioner blir det lett penger hvis man bommer.

<B>KOMMER IKKE:</B> Mary J. Blige ville de gjerne ha på Quarten i år.
<B>KOMMER IKKE:</B> Og Alicia Keys likeså. Ingen av de to kommer.
<B>SLITER MED SOUL, SOLA OG SPONSORER:</B> Toffen vil ikke at Quarten skal bli en salgsmesse, det skal forstatt være mest festival. Men soul fikk han ikke mye av på årets arrangement.