Scener fra en krig

Sterk, men ikke uproblematisk beretning om krigs- og flyktninghverdag i Sudan.

BOK: Dave Eggers’ mye omtalte roman «Hva er dette hva» bærer undertittelen «Valentino Achak Dengs selvbiografi». Begrepet leder til sjangeroverveininger: Er dette først og fremst en roman eller en biografi? Selv kaller Eggers boka en fiksjonalisert selvbiografi. Men kan noen skrive en annens selvbiografi? Ja visst, mener åpenbart Eggers, for i «Hva er dette hva» har han gjort et forsøk på å fortelle den sudanske gutteflyktningen Valentino Achak Dengs historie ved å legge seg så tett opptil hovedpersonens stemme at han altså kaller boka en selvbiografi og forfatter den i jeg-form (han har intervjuet Deng gjennom flere år). Det er langt fra uproblematisk, slik det heller ikke er uproblematisk å gi seg selv frihetene det innebærer å kalle historien, hvis effekt i stor grad hviler nettopp på at den er hentet fra «virkeligheten», en roman. Men Eggers har gode argumenter, også for å bruke det råsterke stoffet til å skrive en roman istedenfor ei journalistisk bok: Det gir ham mulighet til levendegjøring, for eksempel bruk av dialoger, som ikke ville vært troverdig i ei dokumentarisk bok (selv om det ikke er helt uvanlig også i bøker som kaller seg memoarer).

Politisk

Likevel er det nærliggende å reflektere over hva teksten kunne ha vunnet på en strengt dokumentarisk tilnærming der leseren dessuten hadde visst at det var Dengs «autentiske» stemme vi hørte. Deng skriver da også i forordet at «Denne boka begynte som en del av min kamp for å nå ut til andre gjennom taler og foredrag. Jeg fortalte min historie til mangt et publikum, men jeg ville også at resten av verden skulle få kjennskap til hele sannheten om min eksistens», understreker at den er «historisk korrekt» og «et eksempel på de overgrepene som mange sudanske regjeringer etter tur har begått mot sin egen befolkning». Boka, som skriver seg inn i vitnesbyrdtradisjonen, har et tydelig politisk siktemål: Ifølge Deng er den «en form for kamp». Men akkurat hva som er «sant» og ikke, vet leseren aldri.

Blant fordelene med romanformen, er at Eggers effektivt utnytter fiksjonens muligheter til å tegne et komplekst bilde av den politiske situasjonen i Sudan. Istedenfor lange utlegninger «ovenfra», må leseren orientere seg gjennom (og sammen med) de uinformerte småguttene som får hjemmene sine ødelagt av regjeringsstøttede soldater. Slik sett byr romanen også på pedagogisk kunnskapsformidling.

USA

Romanen begynner i USA, der Deng har bosatt seg etter å ha fått flytte dit som en av «The lost boys». Siden klippes det effektfullt mellom nåtids-Amerika og de mange problemene Deng møter som sudansk flyktning der, og hans på samme tid grusomme og gripende historie om sine mange år på flukt i Afrika. Den fiksjonaliserte Deng har både sjarm og intelligens, og er en jeg-forteller med blikk for talende – og tallrike – detaljer. Her er svært levende skildringer av krigens redsler, av truslene ikke bare fra soldater og våpnene deres, men fra løver, krokodiller og andre rovdyr som til enhver tid ligger på lur i buskene, og av livet i flyktningleirene som blir Dengs hjem i et tosifret antall år. Den norske Magnum-fotografen Jonas Bendiksen viser for tida utstillingen «Steder der vi bor» på Nobel-senteret i Oslo. Bildene hans nyanserer oppfatning av slummen som et sted fylt av søppel og lidelse – den er også et sted der folk innreder vanlige hjem, elsker og drømmer. På liknende vis skildrer Eggers hvordan også slike leire blir permanente hjemmeadresser, med sine særegne konvensjoner. Om det er mye lidelse i boka, veies den opp av mye menneskelighet.

Historiefortelling

Om «Hva er dette hva» først og fremst er en fortelling om en blodig borgerkrig og konsekvensene den har for sivilbefolkningen, inneholder den også tankevekkende stoff om flyktningenes møte med Amerika. Eggers viser fram hverdagsrasismen – langt unna paradiset Deng drømte om – men også hvordan flyktningene som Deng representerer, stiller nærmest umenneskelige krav til de som vil hjelpe dem. Samtidig er boka en utradisjonell oppvekstroman og en historie om ungdommelig kjærlighet under vanskelige forhold. «Hva er dette hva» tematiserer også historiefortelling på flere måter: Deng reflekterer interessant over hvordan historier bør fortelles for å få optimal effekt. For ham og de andre afrikanske guttene på flukt, blir historiene de velger å fortelle om seg selv bokstavelig talt livsviktige. «Hva er dette hva» er da også blitt en oppsiktsvekkende og uvanlig tekst som kan anbefales til alle, selv om den med sine 571 sider nå og da føles i lengste laget. Til gjengjeld er det ei viktig bok der noe virkelig står på spill. Noen ganger skjærer den i hjertet, andre ganger gir den håp for framtida.