NYHETSAPP: Omni henter og presenterer nyheter fra et stort antall kilder. Foto: Omni
NYHETSAPP: Omni henter og presenterer nyheter fra et stort antall kilder. Foto: OmniVis mer

Schibsted-eide Omni vil bli nest størst på mobil med konkurrentenes nyheter

«Tekst tv 2.0» for nyhetsjunkies.

Da Google lanserte sin nyhetstjeneste i 2002, ble det rabalder. Den automatiserte nyhetstjenesten hentet titler og ingresser fra medier over hele verden, og satte den sammen til en nyhetsoversikt som så lenket videre til originalkildene. Det ble snakket om kannibalisering av journalistikken, mens noen av oss hevdet at Google News først og fremst burde sees som en trafikkmaskin for mediene, og som en naturlig del av en ny lenkeøkonomi. I dag har sosiale medier som Facebook og Twitter tatt over mye av denne funksjonen, og selv den mest konservative avismann har forstått at deling og lenking er viktig og lønnsom distribusjon.

Å drive trafikk til mediene er også god butikk for Facebook og de andre sosiale delingsplattformene. Denne butikken vil nye aktører ha en del av. Neste generasjon nyhetsaggregatorer er spesialdesignet for mobil lesing, og i Sverige er det, kanskje noe overaskende, Schibsted som går i konkurranse med internasjonale aktører som Circa og Breaking News.

Nyhetsappen Omni har ambisjoner om å bli landets nest største mobiltjeneste, etter Schibsted-eide Aftonbladet, og det er Schibsteds svenske datterselskap som nærer slangen ved sitt bryst.

- Vi kan jo risikere å «kannibalisere» Schibsted-produkter som Svenska Dagbladet og Aftonbladet. Men om ikke vi gjør det, gjør andre det, sier Thomas Sundgren, utviklingsredaktør i Omni, til meg. Han var i Oslo før helga å presentere produktet for Norwegian Online News Association (NONA) et forum for norske netthoder med tilknytning til mediene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omni aggregerer nyheter fra et stort antall kilder, presenter et usignert resymé av sak eller et sakskompleks, og lenker videre til en eller flere originalkilder. Målgruppe: Framoverlente, urbane nyhetsjunkies, 25-40 år.

I SVERIGE er Omni blitt kalt «tekst-tv 2.0». Men ambisjonen er å kombinere kjapp oversikt med mulighet for dybdeinnsikt, ulike perspektiver og personlig tilpasning. Man kan abonnere på emner, og justere stoffmiksen etter interesser. Uinteressert i sport? Da tar du det bare bort.

Der stoffutvalget til Google News gjøres av en aggregeringsalgoritme, står det en redaksjon bak stoffutvalget på Omni. Teamet består av et titalls journalister og like mange utviklere. Journalistene har bakgrunn fra Svenska Dagbladet, Aftonbladet, Dagens Nyheter og Sveriges Radio. Stoffet velges helt uavhengig av om mediene det lenkes til er eid av Schibsted eller ikke, forsikrer Omni.

FOR MEDIENE stoffet hentes fra er det selvsagt avgjørende at det skapes trafikk tilbake. Sundgren sier til meg at «mange» brukere følger lenker videre til eksterne kilder, men har ikke statistikk på dette. Han legger ikke skjul på at konseptet har møtt en del skepsis i hjemlandet:

- Det er både og, ja. Men også konkurrentene ser etter hvert at vi driver trafikk, så de er nok ganske fornøyde. Vi skal nok bli enda flinkere til å oppgi kilder i resymeene vi skriver, men lenkene viser jo tydelig hvem som er originalkildene. Vi trodde det skulle bli mer bråk internt i Schibsted-mediene, men folk er positive.

Så var det også Schibsted-eide Aftonbladets sjefredaktør Jan Helin som sjøsatte prosjektet, med mye skryt av konseptet.

RESYMÉ: Omni skriver egne nyhetsingresser og korte resymeer, med lenker videre til originalkildene. Foto: Omni
RESYMÉ: Omni skriver egne nyhetsingresser og korte resymeer, med lenker videre til originalkildene. Foto: Omni Vis mer

Vel så kontroversiell er kanskje Omnis annonseringsmodell. Appen er gratis, så inntektene skal hentes fra sponsing av seksjoner og det Sundgren kaller «native advertising». På godt norsk: Reklame som presenteres med redaksjonelle virkemidler.

Mest omstridt blir nok såkalte «sponsede artikler», der annonsørene får skrive artikler om seg selv. De presenteres merket og  med en annen bakgrunnsfarge enn artikler skrevt av Omnis redaksjon, men likevel:

- Det er et svært følsomt spørsmål. Jeg mislikte det selv når artikler på Aftonbladets hjemmeside liknet redaksonelle artikler. Sponset innhold og reklame merkes tydelig, men det er ikke helt urproblematisk, innrømmer Sundgren.

Med et presseetisk problematisk reklamekonsept og en grunnleggende parasittisk innholdsmodell, vil nok Omni og liknende tjenester leve i en lett anstrengt symbiose med den etablerte medieindustrien som utgjør vertsorganismen.

LIKEVEL gjør man nok lurt i ikke å avvise konseptet. Vi konsumerer nyheter på en måte som skaper behov for at noen samler, systematiserer og gir oversikt. For mediene blir det nok en gang et valg mellom å se aggregeringstjenestene som brysom konkurranse, eller som nyttig distribusjon. 

Men Omni og liknede tjenester står overfor flere utfordringer. I en tid da stadig flere nettaviser bygger betalingsmurer, kan en forretningsmodell basert på lenkesymbiose bli krevende. Tjenestens nøytrale og verktøyliknende preg kan også være en svakhet. Vår lojalitet mot bestemte medier skapes jo nettopp av at mediene har et ståsted, politisk, kulturelt eller på andre måter.

Omni gir muligheter de tradisjonelle mediene ikke har, men mangler også noe av det de tilbyr.

I dag retter Omni seg mot det svenske markedet, men det er ingen grunn til å tro at ikke Schibsted vil ta Omni til andre land, deriblant Norge.

- Vil følger Omni og utviklingen i Sverige tett, er det eneste Stig A. Waagbø, kosnerndirektør digital i Schibsted Norge, vil si i sakens anledning.

Omni finnes i dag for iPhone. Versjoner for Android og iPad kommer. 

PERSONLIG MIKS: Brukerne kan selv velge hvilke stoffområder og emner som skal presenteres i appen. Foto: Omni
PERSONLIG MIKS: Brukerne kan selv velge hvilke stoffområder og emner som skal presenteres i appen. Foto: Omni Vis mer