Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Schibsted i Konkurransetilsynets søkelys

Vil vurdere samarbeid mellom aviser.

I TRØBBEL?: Konkurransetilsynet vil se nærmere på om Schibsteds planer om å samordne salg og produksjon av annonser strider med regelverket. Her er konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix
I TRØBBEL?: Konkurransetilsynet vil se nærmere på om Schibsteds planer om å samordne salg og produksjon av annonser strider med regelverket. Her er konsernsjef i Schibsted Rolv Erik Ryssdal. Foto: Anette Karlsen / NTB scanpix Vis mer

(Dagbladet): Planene om å samordne salg og produksjon av annonser i Schibsted Norge kan innebære et brudd med Konkurransetilsynets betingelser for å etablere selskapet, melder NTB.

- Vi vil se på denne saken torsdag og vurdere om det fortsatt er grunn til å bekymre oss for den markedsmakt Schibsted nå vil få, sier konkurransedirektør Christine Meyer til NTB.

Vurderte A-pressen Konkurransetilsynet har nylig avsluttet arbeidet med å vurdere A-pressens oppkjøp av Edda Media.

De var lenge kritiske til oppjøpet fordi det kunne begrense mediekonkurransen «vesentlig» i visse områder, men valgte til slutt å godkjenne oppkjøpet.

Da også Medietilsynet godkjente oppkjøpet - forutsatt at A-pressen solgte sju aviser - var oppkjøpet i boks.

Det betyr at det nå står igjen to dominerende aktører på det norske mediemarkedet - A-pressen og Schibsted.

Dominerer annonsemarkedet Nå fatter Konkurransetilsynet altså interesse for Schibsteds videre planer.

NTB skriver at tilsynet tidligere har sett på prosjektet som først het Media Norge og også omfattet Adresseavisa, men som nå heter Schibsted Norge og omfatter VG.

Adresseavisa er også med i annonsesamarbeidet, i tillegg til at Schibsted eier av Finn.no, den største portalen for rubrikkannonser i Norge.

Da Konkurransetilsynet opprinnelig åpnet for Media Norge, måtte Schibsted forplikte seg til å åpne alle sine trykkerier for andre fordi tilsynet mente Schibsted fikk helt dominerende markedsmakt både på produksjon og distribusjon av tradisjonelle papiraviser.

Nå handler det både om annonser på papir og nett, en vurdering Konkurransetilsynet så langt ikke har gjort, skriver NTB.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media