MÅ KUTTE DRASTISK: Konsernsjef Kjell Aamodt og Schibsted må kutte drastisk i kostnadene for 2009, etter et markant fall i annonseinntektene til konsernets aviser. Foto: SCANPIX
MÅ KUTTE DRASTISK: Konsernsjef Kjell Aamodt og Schibsted må kutte drastisk i kostnadene for 2009, etter et markant fall i annonseinntektene til konsernets aviser. Foto: SCANPIXVis mer

Schibsted må kutte minst 250 millioner til

- Avisene står overfor store utfordringer.

(Dagbladet.no): I høst bestemte mediekonsernet Schibsted seg for å kutte kostnadene med en halv milliard kroner. Det er ikke nok. I en børsmelding i morges varsler konsernet hele 250 millioner mer i kutt. Det skriver Journalisten.no.

Selskapet skriver i meldingen at de også jobber med å finne ytterligere lønnsomhetstiltak.

- Krevende situasjon
Mange av selskapets aviser opplevde en drastisk nedgang i inntektene siste kvartal av 2008. Ifølge meldingen er det sviktende annonseinntekter som har skylden for de lave inntektene. Særlig markedet for rubrikkannonser på papir har vært svært svakt i det siste. Aftenpostens annonseinntekter falt med 19 prosent siste kvartal, sammenlignet med 2007.

- Det er jo en svak og krevende markedssituasjon, først og fremst våre rubrikkaviser og Norge. Det betyr i praksis at både Aftenposten og regionavisene i Media Norge står overfor store utfordringer, sier Trond Berger, konserndirektør for økonomi og finans i Schibsted, til Dagbladet.no.

Han sier det er for tidlig å fortelle noe om hvor kuttene skal tas, men utelukker ikke nedbemanning i avisene.

Kan bli nedbemanning
- Vi er nødt til se på alle områder, for å være mer robuste i nedgangstidene. Jeg kan ikke kommentere enkelttiltak, men vi utelukker ikke nedbemanning, sier han.

- Kan du si noe om hvilke aviser som vil merke kuttene mest?

- Det blir der hvor vi ser de største utfordringene i markedet. Først og fremst i rubrikkaviser, det vil si Media Norge-avisene og Aftenposten. Vi gjør også mye i Spania og Baltikum, sier han.

I dag skriver Dagens Næringsliv at Aftenposten også har gått mellom ti og 20 millioner under budsjett de første ukene i januar. Klubblederne tror det går mot en ny nedbemanning. Det skjer etter at avisa kuttet 55 årsverk i fjor høst.

Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad opplever en lignende utvikling i annonsemarkedet som Aftenposten, ifølge børsmeldingen. Finn.no merket en nedgang i stillingsannonser, men driftsinntektene siste kvartal var de samme som i fjor.

Utfordringer i utlandet
Konsernets svenske aviser sliter også. Svenska Dagbladet mistet sju prosent av annonseinntektene i siste kvartal, sammenlignet med i fjor. Aftonbladet mistet også annonseinntekter, og opplevde dessuten at opplaget falt med 5,2 prosent på hverdager i 2008, sammenlignet med året før.

Den spanske gratisavisa 20 minutter hadde en nedgang i driftsinntekter på 31 prosent siste kvartal i fjor. Også det spanske stillingsannonse-nettstedet InfoJobs.net mistet inntekter.

Schibsted foreslår et utbytte på to kroner per aksje, istedet for seks kroner som i fjor.

Resultatvarselet kommer oppunder en måned før Schibsted skal presentere hele kvartalsresultatet sitt. Det skal være svært uvanlig at et børsnotert selskap sender ut et slikt varsel så lang tid i forveien.

- Det er ganske store avvik i utviklingen i forhold til det vi tror en del aktører der ute ser for seg. Da synes vi det er ryddig gå ut med mest mulig presis informasjon når vi har den, forklarer Berger.

- Dramatisk
Ifølge medieanalytiker Henrik Schultz i Argo Securities, er det dramatisk at Schibsted går ut med varselet nå.

- Det er det, men så er jo situasjonen ganske dramatisk også. Vi har forventet et fall i driftsresultatet fra 2008 til 2009 på 50 prosent, og kan jo nå vise seg å bli en realitet. Dette blir et stygt år for Schibsted. De har lenge drevet med en kostnadsbruk som kan bli vanskelig å opprettholde framover. Det å kutte sitter langt inne for dem, men det er tøft i bransjen nå. Folk har ikke helt tatt inn over seg hvor tøft det kan bli i 2009, sier han til Dagbladet.no.

Han mener det er en riktig avgjørelse av Schibsted å fortelle markedet om de nedjusterte forventningene allerede nå.

- Selskapets forventinger, og ikke minst markedets forventninger, har vært altfor positive i forhold til det som nå viser seg å være realitetene. Folk flest forventet seg et uendret resultat for 2009, noe som jo er helt umulig. Det kan jo selskapet si med en gang, i stedet for at folk skal spekulere. Derfor synes jeg selskapet gjør rett i å flagge dette nå, sier Schultz.

- Har Schibsted hatt urealistiske forventninger til 2009, Berger?

- Nei, vil jeg ikke si. Vi må huske på at finanskrisen, som slo inn først i september og oktober, har slått hardt inn på realøkonomien. Jeg tror ikke vi er alene om å føle dette. Jeg kan vanskelig se for meg at det er mulig å klare å gjøre tiltak raskere enn vi gjort, sier Berger.

Schibsted har inviterert analytikere og investorer til telefonkonferanse med konsernsjef Kjell Aamodt og konserndirektør Trond Berger klokka 10.00 i dag.