Schibsted må kutte minst 250 millioner til

- Avisene står overfor store utfordringer.

MÅ KUTTE DRASTISK: Konsernsjef Kjell Aamodt og Schibsted må kutte drastisk i kostnadene for 2009, etter et markant fall i annonseinntektene til konsernets aviser. Foto: SCANPIX
MÅ KUTTE DRASTISK: Konsernsjef Kjell Aamodt og Schibsted må kutte drastisk i kostnadene for 2009, etter et markant fall i annonseinntektene til konsernets aviser. Foto: SCANPIX Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet.no): I høst bestemte mediekonsernet Schibsted seg for å kutte kostnadene med en halv milliard kroner. Det er ikke nok. I en børsmelding i morges varsler konsernet hele 250 millioner mer i kutt. Det skriver Journalisten.no.

Selskapet skriver i meldingen at de også jobber med å finne ytterligere lønnsomhetstiltak.

- Krevende situasjonMange av selskapets aviser opplevde en drastisk nedgang i inntektene siste kvartal av 2008. Ifølge meldingen er det sviktende annonseinntekter som har skylden for de lave inntektene. Særlig markedet for rubrikkannonser på papir har vært svært svakt i det siste. Aftenpostens annonseinntekter falt med 19 prosent siste kvartal, sammenlignet med 2007.

- Det er jo en svak og krevende markedssituasjon, først og fremst våre rubrikkaviser og Norge. Det betyr i praksis at både Aftenposten og regionavisene i Media Norge står overfor store utfordringer, sier Trond Berger, konserndirektør for økonomi og finans i Schibsted, til Dagbladet.no.

Han sier det er for tidlig å fortelle noe om hvor kuttene skal tas, men utelukker ikke nedbemanning i avisene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer