ABONNENTVEKST:  Schibsted kan melde om tidenes abonnentvekst på nett. Her er konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
ABONNENTVEKST: Schibsted kan melde om tidenes abonnentvekst på nett. Her er konsernsjef Rolv Erik Ryssdal. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Schibsted melder om tidenes abonnentvekst på nett

- Vi ser at de store vekstmulighetene ligger i utviklingen av digitale abonnementsinntekter.

Dagen etter at Amedia-sjefen sa at han mener brukerbetalingen skal finansiere journalistikken i framtida, melder Schibsted om kraftig vekst i digitale abonnenter.

Onsdag legger mediekonsernet fram regnskapet for første kvartal, og etter det Klassekampen erfarer, er inntjeningen på nye, digitale abonnenter nå så god at den veier opp for tapet av papirabonnenter.

- Jeg kan ikke gå inn på konkrete tall før resultatet legges fram, men det er riktig at vi ser en kraftig vekst i digitale abonnenter, sier kommersiell direktør Tor Jacobsen til avisa. Det er han som skal lede arbeidet med å vinne tilbake inntektene de store regionavisene har tapt på papir de siste åra.

Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen selger alle heldigitale abonnement til 199 kroner, med kampanjepriser den første måneden.

- Vi ser at de store vekstmulighetene ligger i utviklingen av digitale abonnementsinntekter, sier Jacobsen.

- Vi registrerer en helt annen holdning til å betale for innhold. Mens det bare for noen få år siden var en utstrakt motstand blant folk flest, ser det nå ut til å ha snudd.

Kvartalstallene legges fram under Nordiske Mediedager i Bergen, en bransjesamling der digitale inntekter og fallende annonsesalg er blant temaene som vil bli hyppig diskutert.

(NTB)

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram