STADIG MEKTIGERE: Media Norge var bare en mellomstasjon. Nå får konsernsjef Rolv Erik Ryssdal full kontroll over seks av Norges ti største aviser. Det vil de bli likere av. Foto: Heiko Junge/Scanpix
STADIG MEKTIGERE: Media Norge var bare en mellomstasjon. Nå får konsernsjef Rolv Erik Ryssdal full kontroll over seks av Norges ti største aviser. Det vil de bli likere av. Foto: Heiko Junge/ScanpixVis mer

Schibsted samler makten

Media Norge skulle bli et eget, børsnotert medieselskap. Særlig.

Forrige uke kom meldingen om at Schibsted kjøpte seg opp i Media Norge, aksjeselskapskonstruksjonen som eier avisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Fædrelandsvennen, samt halve finn.no. På den ene siden gjorde ikke oppkjøpet stor forskjell: Før kjøpet eide Schibsted 82,3 prosent, etter kjøpet eide de 84,2 prosent. Samtidig var det pussig: Etter planen skulle jo Schibsted selge seg ned og børsnotere Media Norge.

I dag kom forklaringen: Schibsted skal ikke selge seg ned, de skal ta over. Det er åpnet fusjonsforhandlinger mellom Schibsted og Media Norge (som de altså allerede eier 84 prosent av). Det er vel grunn til å tro at forhandlingsklimaet er godt. Media Norge skal fusjoneres inn i Schibsted. Aftenposten, med Norges andre og tredje største avis, kommer slik tilbake til moderhuset der Norges største avis, VG (i hvert fall til opplagstallene for 2010 kommer), allerede bor. Men Aftenposten drar med seg Norges femte, åttende og niende avis hjem til Schibsted. Dermed vil Schibstedkonsernet sitte som direkte eier av seks av Norges ti største aviser.

I tillegg har Schibsted for godt mål mer en 40 prosent av aksjene i Polaris Media (Adresseavisen med mer), det meste prydelig parkert hos banken, sannsynligvis i påvente av oppmykning av loven om eierskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For bare fem år siden var Schibsteds grep på regionavisene langt svakere. Media Norge har vært et utmerket verktøy for å få lirket dem inn i folden. Det vi nå vil se er en stadig sterkere samordning av de fire avisene (og sannsynligvis også VG), med koordinering av annonsesalg og innhold. Det er ikke en spekulasjon, det er Schibsteds offisielle forretningsplan.

I går la de fram sine planer for investorer, og på plansje 23, på flytende engelsk, viser de skjematisk hvordan samarbeidet nå skal bli. Der er det slett ikke mye prat om den enkelte avis sitt særpreg eller uavhengighet. Planen er synergigevinster. Det vil si samordning av det redaksjonelle innholdet, gjenbruk og flerbruk av artikler kysten rundt. Lønnsomt og effektivt. Skulle det finnes noen redaktører som har lyst til å slåss for sin uavhengighet, har de en god anledning til å melde seg nå.

I tillegg blir Schibsted en mediegigant med et godt vertikalt grep på sitt marked, enten det gjelder trykking, salg eller distribusjon. Med 90 prosent av finn.no vil de dominere også i rubrikkmarkedet. Nye Schibsted blir så mektig at Konkurransetilsynets vil måtte vurdere mediehusets aktivitet nærmest fortløpende. Samtidig blir Schibsted så stor at det vil bli svært vanskelig å nekte konkurrenter som A-pressen å kjøpe opp Edda Media for i det hele tatt å kunne konkurrere. Slik kan Schibsted tvinge fram en situasjon med to dominerende avishus her i landet.

Hvor går veien videre? TVNorge med Max og Fem er til salgs, om Schibsted skulle ønske seg et tv-bein. Løsner man ikke på reglene før, kan en borgerlig seier ved stortingsvalget i 2013 hjelpe Polaris og Adresseavisen inn i Schibsted. Når mediehus blir så mektige som Schibsted, går det fort politikk i det.