Schwitters kunst til Tyskland

I går ble Kurt og Ernst Schwitters' stiftelse presentert for første gang i Tyskland. Dermed går Norge glipp av en enestående kunstsamling.

HANNOVER (Dagbladet): «Kurt og Ernst Schwitters Stiftung» består av omtrent 350 abstrakte kunstverk og omtrent 300 naturalistiske, hvorav mellom 150 og 200 ble malt i Norge. Det er i alt 1200- 1300 enkeltposter i stiftelsen, når man tar med dokumentarisk materiale, bøker, tegninger og skisser etter kunstneren Kurt Schwitters. I tillegg er det flere tusen svart-hvitt-fotografier av Ernst Schwitters, titusenvis av fargebilder og slides.

Stiftelsen er opprettet etter initiativ fra Lola Schwitters. Familien fikk hjelp av direktøren for Sprengel-museet i Hannover, Ulrich Krempel, og Schwitters-eksperten Klaus Stadtmüller, som i 1997 ga ut boka «Kurt Schwitters in Norwegen».

- Mor undertegnet alle dokumenter før hun døde den 29. april i år, sier Bengt Schwitters (54) til Dagbladet. Han forklarer at moren Lola og han, allerede før faren Ernst Schwitters døde i desember 1996, var blitt enige om å opprette en stiftelse for å holde kunstverkene samlet. De ønsket å hindre at noen skulle dele den opp og selge kunsten.

Uinteressert

- Vi prøvde å få til en stiftelse i Norge i 1996- 97.Vi forsøkte å få til en dialog med Kulturdepartementet, men fikk aldri noe svar. Det var skuffende lav interesse for Kurt Schwitters' kunst i Norge. Derfor måtte vi se oss om etter et annet sted.

- Hvorfor ble det Tyskland?

- Min bestefar var født og oppvokst i Hannover, det samme gjaldt min far Ernst. De måtte flykte fra nazistene i 1937 til Norge og videre til England. Etter krigen økte interessen for Kurt Schwitters' arbeider i Tyskland, og den var større i Hannover og delstaten Niedersachsen enn noe annet sted. Sprengel-museet i Hannover hadde i en årrekke arbeidet med bestefars kunst, og i 1992 overtok de min fars arkiver og utarbeidet en katalog over de samlede verkene. Etterkrigstidas Tyskland anså ham som en betydelig kunstner.

Bengt Schwitters føyer til at familien ville trygge kunsten fra angrep utenfra og sikre at det ble en samling som ble bevart etter deres død. De var ikke interessert i noen økonomisk gevinst for seg selv. Derfor er samlingen nå blitt en stiftelse.

NORGE IKKE INTERESSERT: «Kurt und Ernst Schwitters Stiftung» ble presentert i Hannover i går. Norge fikk tilbud om å overta samlingen, men viste ifølge Ernst Schwitters' sønn Bengt ikke tilstrekkelig interesse.Foto: KEITH HAMMETT
NORGE IKKE INTERESSERT: «Kurt und Ernst Schwitters Stiftung» ble presentert i Hannover i går. Norge fikk tilbud om å overta samlingen, men viste ifølge Ernst Schwitters' sønn Bengt ikke tilstrekkelig interesse.Foto: KEITH HAMMETT Vis mer

Schwitters forklarer at det var det høye skattekravet og utgiftene til rettssaken mot Marlborough Fine Art som tvang dem til å flytte fra Norge.

- Vi ønsket ikke å selge kunsten, og vi var interessert i å få etablert en stiftelse mens min mor Lola levde. Hun var alvorlig syk og vi visste at hvis jeg arvet, kunne skattekravet raskt bli på 100 millioner, sier Bengt Schwitters. Han mener han da ville blitt tvunget til å selge slik at samlingen ble oppløst.

En gruppe interesserte som kulturdepartementet i Niedersachsen, kulturdepartementet for hele Tyskland, byen Hannover, lotto-stiftelsen og to store tyske banker er blant interessentene som har kjøpt samlingen for 12 millioner D-mark eller ca. 48 millioner kroner.

Drives av rentene

Disse pengene er satt inn på en bankkonto, og rentene skal finansiere driften.

Bengt Schwitters beklager at en del av denne formuen må brukes til å betale Marlborough International Fine Art (MIFA) som vant rettssaken i Oslo i desember i fjor. MIFA gikk til sak fordi avtalen mellom familien og dette selskapet ble sagt opp av hjelpevergen, advokat Tone Bjørn. Retten fant denne oppsigelsen ulovlig, noe Bengt Schwitters karakteriserer som «en skandaløs avgjørelse». Han er svært kritisk til norsk rettsvesen etter denne saken.

Den daglige ledelsen for kunststiftelsen består av eksperter fra Sprengel-museet.

- Dermed er vi sikret at samlingen ivaretas på en skikkelig måte. Den kan ikke angripes og deles opp av kommersielle interessenter. For oss har det viktigste vært at folk skal kunne se kunsten, ikke eie den, sier Bengt Schwitters.

NORGE IKKE INTERESSERT: «Kurt und Ernst Schwitters Stiftung» ble presentert i Hannover i går. Norge fikk tilbud om å overta samlingen, men viste ifølge Ernst Schwitters' sønn Bengt ikke tilstrekkelig interesse.Foto: KEITH HAMMETT