I FIENDENS LEIR: På den svarte veggen under Apple-logoen har Jon Lech Johansens selskap DoubleTwist lykkes med å plassere et helt lovlig reklameskilt for et produkt som er en klar trussel mot iTunes. Foto: JON LECH JOHANSEN
I FIENDENS LEIR: På den svarte veggen under Apple-logoen har Jon Lech Johansens selskap DoubleTwist lykkes med å plassere et helt lovlig reklameskilt for et produkt som er en klar trussel mot iTunes. Foto: JON LECH JOHANSENVis mer

Se DVD-Jons frekke reklamestunt

Kuppet Apple Store i San Francisco.

||| (Dagbladet.no): Jon Lech Johansen, bedre kjent som DVD-Jon, står bak det som trolig er årets fekkeste reklamestunt - i det minste innenfor teknologiindustrien.

I dag lanserte vi en reklamekampanje for doubleTwist rett utenfor Apple Store i San Francisco :-), melder Johansen i en epost til DB.no.

Han lyktes med å plassere et stort reklameskilt for selskapet doubleTwist med teksten «The Cure for iPhone Envy» (kuren for iPhone-misunnelse) og underteksten  «Your iTunes Library on any device. In Seconds.» (Ditt iTunes-bibliotek på hvilken som helst avspiller. I løpet av sekunder.) på bygningen som huser Apple Store i San Francisco - på veggen rett under butikkens gigantiske Apple-logo.

Teksten er påfallende lik typografien Apple benytter - men budskapet er nok ikke Apple så begeistret for. DoubleTwists teknologi er et fullt lovlig verktøy for å håndtere mediafiler, frigjort fra alskens kopisperrer og andre begrensninger som Apple og andre selskaper legger på sine digitale økosystemer.

Forretningsideen til Johansen og partneren Monique Farantzos er å utvikle en plattform som gjør brukeropplevelsen like sømløs som den mellom iTunes og iPod/iPhone - men som virker på alle typer avspillere med alle typer mediefiler, både på Mac og PC.

IKKE APPLES VEGG: Veggen reklameteksten er plassert på, eies ikke av Apple, men transportselskapet BART. Foto: JON LECH JOHANSEN
IKKE APPLES VEGG: Veggen reklameteksten er plassert på, eies ikke av Apple, men transportselskapet BART. Foto: JON LECH JOHANSEN Vis mer

Til Apples hodepine er reklamen også lovlig. Selve veggen reklamen er plassert på tilhører nemlig ikke Apple, men transportselskapet BART, som drifter t-banen i San Francisco.

TechCrunch skriver også om saken. Ifølge flere leserkommentarer på teknologinettstedet skal reklameteksten nå være fjernet, men ettersom det er natt i San Francisco har DB.no ikke fått dette verifisert. Se flere bilder av stuntet på DVD-Jons Flickr-side.

Følg meg på Twitter: Twitter.com/janomdahl


LOVLIG: Apple er neppe glade for denne koblingen mellom egen logo og et produkt som åpner iTunes som en sardinboks. Foto: JON LECH JOHANSEN
LOVLIG: Apple er neppe glade for denne koblingen mellom egen logo og et produkt som åpner iTunes som en sardinboks. Foto: JON LECH JOHANSEN Vis mer