KRIGSFILM: «Operation Red Sea» handler om kampen mot terrorisme mot kinesere i Afrika. Her er masse action og patriotisme.
KRIGSFILM: «Operation Red Sea» handler om kampen mot terrorisme mot kinesere i Afrika. Her er masse action og patriotisme.Vis mer

FILM

Se filmene kineserne selv liker

Første norsk-kinesiske filmfestival åpner i Oslo.

Kommentar

Kinesisk film er mer enn storslagne kostymedramaer fra Tang-dynastiet, flygende drager og krypende tigre. Kinesisk film likner all annen film - actionfylte krigsfilmer, thrillere, kjærlighetsdrama og naturskildringer – bortsett fra at den er kinesisk.

For første gang skal det nå avvikles en kinesisk-norsk filmfestival i Oslo, kalt KiNo på Odeon 2.-4. november, og med høytidelig åpning av Kinas ambassadør. Initiativtakere er Elise Chen, daglig leder av Norsk Kinesisk Handelskammer, og Kalle Fürst, kulturdirektør på den norske paviljongen under Shanghai Expo i 2010. Målet med festivalen er å vise et utvalg av brede, publikumsvennlige filmer, slike som folk flest i Kina ser. De smalere kinesiske kunstfilmene presenteres oftere på festivaler som Film fra Sør og Filmfestivalen i Tromsø.

Men film fra Kina kommer ikke uten det man kaller «kinesiske særtrekk». Dette kjennetegnes av og til med en lang produksjonstid, fordi filmen har vært på klippebordet flere ganger etter forhandlinger med sensurmyndighetene. Det kan dreie seg om sterke tilløp til patriotisme (som strengt heller ikke er ukjent fra Hollywood), og det kan dreie seg om helter uten spesielt avvikende drikke- og seksualmoral. Kinesisk film kjennetegnes også med avanserte og påkostede actionscener.

Åpningsfilmen, «Operation Red Sea» regissert av Dante Lam, er en usedvanlig blodig krigsfilm, som tar utgangspunkt i en virkelig hendelse. I 2015 måtte 600 kinesere evakueres fra Aden og borgerkrigen i Jemen. Marinefartøy med en elitestyrke fra Folkets frigjøringshær (PLA) dro for å hente dem. I filmen er det arabiske landet kalt Yewaire, og her må PLA-soldatene slåss mot somaliske pirater, IS-liknende ekstremister og terrorister som lager skitne bomber. Filmen er sammenliknet med amerikanske motstykker som «Black Hawk Down» og «Dark Zero Thirty». I Kina er filmen blitt den største kassasuksessen noensinne. Moralen? «Denne operasjonen har en beskjed til alle terrorister. Dere skal aldri få skade en kinesisk borger,» lyder advarselen.

Thrilleren «The Dead End» har vært hakket vanskeligere å få gjennom sakseapparatet. Cao Baopings film handler om tre menn, en taxisjåfør, en politimann og en fisker, og deres mulige innblanding i en sju år gammel mordsak. Filmen ble stanset da en av skuespillerne ble tatt for besittelse av narkotika. Flere av hans scener ble klippet bort. Ytterlige forsinkelser ble det også omkring et av sideplottene, der det pågår et mulig homofilt forhold. Den slags er tabu i kinesisk film. Men filmen ble reddet – og er høyst severdig.

Festivalen har også sin dose historiske dramaer og kampsportfilmer. Sju titler i alt, slik verdens største kinopublikum ser dem.