STOR KUNSTNER: Kåre Kivijärvi var i 1966 med på en finsk ekspedisjon til Øst-Grønland der flere av hans mest kjente bilder, blant annet Selvportrett Øst-Grønland, ble tatt. Nå kan du se Kivijärvis dokumentarfotografiske kunst på Henie Onstad. Foto: Kåre Kivijäri.
STOR KUNSTNER: Kåre Kivijärvi var i 1966 med på en finsk ekspedisjon til Øst-Grønland der flere av hans mest kjente bilder, blant annet Selvportrett Øst-Grønland, ble tatt. Nå kan du se Kivijärvis dokumentarfotografiske kunst på Henie Onstad. Foto: Kåre Kivijäri.Vis mer

Se Kivijärvis bilder, ei utstilling uten hipstertåper med hokuspokusfotokunst

Mørkerommets fyrste i sin fulle bredde på Henie Onstad

Kommentar

Fotografier av ypperste merke, kall det mer enn gjerne kunst, er det nå å mulig å få med seg på Henie Onstad Kunstsenter, Høvikodden, fram til februar 2018. Kåre Kivijärvi i sin hele og fulle bredde der det også er et bestillingsverk av musikeren Geir Jenssen aka Biosphere hvis musikk hver time drysses over bildene. I tillegg er det et par tv-skjermer med innsiktsfulle intervjuer med en frittalende, frittdrikkende og frittrøykende fotograf.

Dette er ikke en utstilling innenfor det vi skal våge å kalle hokuspokusfotokunst. Det vil si, vi blir ikke presentert en eller annen tilfeldig kamerainnehaver som er veldig opptatt av å iscenesette seg selv i bildene eller der en kjepphøy hipstertåpe bruker modeller som viser seg fram absolutt ingenting av interesse. Her blir vi utsatt for kvalitet i alle ledd av en fotograf som ønsket å vise fram alt annet enn seg selv. Av en fotograf som kunne sitt mørkerom, som hadde sine mørkeste av alle mørkerom, som var ute på havet, som var sammen med kven, arbeidsfolk, samer, fiskere, læstadianere, inuitter og folk som levde et liv langt vekk fra borgerskapets salonger av kunstnerisk innavl og genetisk konformitet.

Av en fotograf som reiste. Som snakket med folk. Som så folk. Som tok bilder og deretter kom hjem for å fortelle sterke, billedlagte historier. I svart og hvitt. Kivijärvi var også en pioner innenfor fotojournalistikken. Kanskje noe å tenke på for diverse avishus i dag også?

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva da? Jo, at det kan være greit å sende ut folk med et kamera for å få hjem gode historier. Fordi, uansett nettets deilige teknologi kommer det sjelden god journalistikk, i tekst og bilder, uten at de ansatte er ute blant folk. Vel, slik kan en gammel mann skrive fordi vi igjen har fått ta del i Kivijärvis unike dokumentarisk verden.

Øivind Storm Bjerke skriver i Norsk Biografisk Leksikon at Kivijärvi var den første norske fotograf som fikk bred anerkjennelse som billedkunstner. Med sin særegne stil, som han selv kalte «estetisk nyrealisme» som var inspirert av grafikk.

Kivijärvi var kven, født Hammerfest, og etter ei tid i fotolære arbeidet han 1956–58 som fotojournalist i Vestfinnmark Arbeiderblad. I 1959 studerte han i Tyskland hos tidens mest ansette lærer i kunstnerisk fotografi, Otto Steinert, som fikk stor betydning for ham. En annen viktig inspirator var Henri Cartier-Bresson. Bjerke skriver:

I studietida foretok Kivijärvi reiser til Sør-Tyrol, Belgia, Frankrike og Spania, der han jula 1959 blant annet fotograferte tyrefekting og julefeiring. Som første fotograf ble han 1971 antatt på Høstutstillingen.

Han var også med og dannet Forbundet Frie Fotografer, mens en retrospektiv utstilling på Henie Onstad Kunstsenter 1985 var høydepunktet i hans anerkjennelse som kunstner. Kåre døde i 1991, 53 år gammel, på Kypros.