DEBATT

Se meg, lærer

I store klasser rekker ikke læreren engang å gi alle det hvilende blikket som sier: «Jeg ser deg. Du er verdifull.»

KLASSESTØRRELSE: Det er klart klassestørrelse betyr noe, skriver denne førstelektoren.
Foto: Bjørn Langsem/DAGBLADET.
KLASSESTØRRELSE: Det er klart klassestørrelse betyr noe, skriver denne førstelektoren. Foto: Bjørn Langsem/DAGBLADET. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Nytt skoleår er i gang, og debatten om skolens egnethet likedan. Egnethet i å oppdra og utdanne våre håpefulle. Egnethet i å utvikle elevenes evner og ta vare på deres skapertrang.

Et av temaene som er brennhett i skoledebatten i august 2016, er klassestørrelse.

Utdanningsforbundets undersøkelse av august 2016 om antall elever i klassene i de fire største byene i Norge, viste nedslående tall, med 26 elever i klasser blant de yngste elevene.

Vel fortjent fikk da også oppslaget debattplass i NRKs Dagsnytt 18, mandag 22. august. Og det er da jeg som har vært lærer i grunnskolen i en årrekke, hopper i stolen: Statsråd Røe Isaksen presterer å så tvil om klassestørrelsen egentlig har noe med elevers læringsutbytte å gjøre. Ofte er det mer et spørsmål om hvordan ressursene benyttes, sier han. Av og til, riktignok ikke alltid, er det to lærere inne i klassen samtidig.

Anders Tyvand fra KrF er mer nyansert og mener at skoleledere og lærere er bedre kvalifisert enn politikerne til å vurdere hvordan ressursene beste kan utnyttes. Jeg kunne ikke vært mer enig.

Det berømte tolærersystemet er ingen god erstatning for små klasser, lavt elevtall. To lærere i en klasse med 26 elever er ikke like godt som en lærer i en klasse på 13 elever, selv om det rent matematisk burde bli det samme.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer