Vi er inne i FNs internasjonale år for bærekraftig turisme. Reiselivsnæringa i Norge er på stadig fremmarsj, og størst er veksten i Nord-Norge. Kultur og natur er råvarene i den raskt voksende og lokalt baserte opplevelsesturismen. Videre vekst krever imidlertid mer kunnskap om disse verdifulle råvarene – og kunnskapen må ses i et bærekraftig perspektiv. Her kan Norge bidra.
Reiselivsnæringen i Norge er viktig. 112.000 ansatte i 11.000 overnattings- og serveringsforetak omsatte i 2015 for 75 milliarder kroner. I 2017 forventes det ytterligere vekst i antall overnattinger. Den største veksten for reiselivsnæringen skjer innen opplevelsesbasert reiseliv, og da særlig i Nord-Norge – der omsetningen i perioden 2005-2014 økte fra 508 til 1268 millioner kroner.
En økende trend innen opplevelsesturisme er såkalt ansvarlig turisme, der turistene søker bærekraftige reisemål. Mange turister ønsker å legge igjen sitt fotavtrykk i form av å støtte lokale bedrifter med et bærekraftig fokus, og her er utviklingspotensialet stort. Bærekraftighet – både miljømessig, sosialt og økonomisk – er en forutsetning for opplevelsesturismen, og reiselivsnæringen kan gjøre Norge til førstevalget for ansvarlige turister.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger