Se mot nord

Når to konger fører sin egen «dialog» i nord, er det på tide å få opp øynene, skriver Anne Marte Blindheim.

DEN OFFISIELLE KONGEN I NORD: Utenriksminister Jonas Gahr Støre. Foto: Berit Roald / Scanpix.
DEN OFFISIELLE KONGEN I NORD: Utenriksminister Jonas Gahr Støre. Foto: Berit Roald / Scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Nordområdene. Det er her det skal skje i framtida, ifølge regjeringa. Det er et røft sted, men ekstremt viktig strategisk. Ressursmessig fordi det er en skattkiste av rikdom, til lands og til vanns, på topp og på bunn. Logistisk fordi kontinentene møtes, og politisk av samme grunn. Nord skal gi Norge ny vekst, verdiskaping og utvikling. Det er viktig å sikre seg rettigheter og tilgang. Flere næringer skal styrkes, men først og fremst skal nord bli energi- og mineralregionen.

Bakgrunnen er at 30 prosent av den uoppdagede gassen og 13 prosent av den uoppdagede oljen anslås å finnes i Arktis. Oljedirektoratet tror det finnes petroleum for flere hundre milliarder kroner i Norges del av Barentshavet. Samtidig skjuler norske fjell malm og mineraler for 1500 milliarder, og mesteparten ligger i Nord-Norge. Det globale markedet for energi, mineraler, malm og metaller er enormt, og eventyret har startet. Det letes og finnes i Barentshavet. Gruveprosjekter popper opp. Skipstrafikken øker.

Den offisielle kongen i nord er utenriksminister Jonas Gahr Støre. Ingen snakker mer om nordområdene enn Støre. Og ingenting snakker Støre mer om enn nordområdene. Folk flest er ikke så interessert. Men Støre har en god venn i den uoffisielle nordområdekongen, milliardær Felix Tschudi. Han har sin egen nordområdestrategi. Den passer som hånd i hanske med Støres. Felix Tschudi vil gjøre Kirkenes til det nye Singapore. Et internasjonalt havne- og logistikksenter, et knutepunkt for handel med råvarer mellom Kina og Europa. Tschudi driver med malmgruvedrift gjennom Tschudi Kirkenes og Sydvaranger Gruve AS. Samtidig er han ledende innen shipping og logistikk med en rekke selskaper. Han har kontroll over sentrale eiendommer og havneanlegg i Kirkenes, er pionér og frakter allerede malmen sin til Russland via nordøstpassasjen. Han driver også med oljetankere, supply og skipsberging, og får nok å gjøre framover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer