Se og bli sett

Det er vår. Vi må ha kule solbriller.

DET SPILLER NESTEN ingen rolle hvilke klær du har på deg. Det som betyr noe, er solbrillene dine. De forteller om du er en av mange. Kul. Eller begge deler.

Jeg vet ikke helt hva som har skjedd de siste åra. Jeg kan bare konstatere at det har skjedd med meg, også.

I mange år holdt jeg meg til rare, små, store, fine, skrikende solbriller uten å kikke på hva andre hadde. Det var på den tiden da folk med overfancy solbriller ble ledd av i smug. Det gjør vi for så vidt fremdeles, men nå med litt bismak i munnen.

En smak av misunnelse.

For jeg har siklet meg gjennom mang en vårdag. Latt blikket henge tungt på store, mørke Guccibriller som gir umiddelbare assosiasjoner til Sophia Loren og et liv med glam og sotede bilglass.

Jeg kunne ha latt det bli med det.

Men en tidlig sommerdag i fjor rakk jeg å gå nøyaktig elleve skritt i via del Corso i Roma før jeg måtte finne et kors å krype til. For i løpet av disse skrittene gikk mine rare, røde solbriller fra passe kule til totalt håpløse. Jeg ga dem en mørk plass nederst i veska, før jeg fortsatte mysende.

Problemet med brillene man føler man kan dø for, er at samvittigheten ofte ikke strekker til. Jeg klarer ikke å komme på en grunn god nok til å dra et tilstrekkelig antall tusenlapper opp av lommeboka.

Men heldigvis finnes det løsninger for de samvittighetstyngede, også. For eksempel den jeg fant ved enden av via del Corso: Just fake it.

BRILLEFIN: What do you see, Clarice? Briller fra Prada (2260,- hos Krogh)
GUDFAREN: Mafiaboss med gull fra Dior (2510,- hos Krogh)
PAR I HJERTER: Mari er diva med sorte shades fra Gucci (1512,- hos Krogh) og Pål har pilotbriller (49,50,- hos H&M)
SØLVPILEN: (t.v.) Store sølvbriller med minimalt farge i glass (1698,- hos Krogh) <br>DIVA: Chanel (1600,- hos Krogh)