FARLIG: Alle som sykler i mørket eller i usiktbart vær, har et ansvar for å gjøre seg synlige ved hjelp av lys og refleks – i henhold til lovpålagte krav. Foto: Shutterstock
FARLIG: Alle som sykler i mørket eller i usiktbart vær, har et ansvar for å gjøre seg synlige ved hjelp av lys og refleks – i henhold til lovpålagte krav. Foto: ShutterstockVis mer

Debatt: Sikkerhet

Se og bli sett

Å gjøre seg synlig for medtrafikanter handler om samspill. For det er vanskelig å samhandle hvis man ikke aner at det er flere til stede.

Meninger

Natt til i går stilte vi klokka en time tilbake. Mange sykler nå hjem i mørket etter endt arbeidsdag og glemmer å tilpasse seg forholdene.

Voksne syklister har ansvar for å ha lykter på sykkelen. De bør også påse at de unges sykler er riktig utstyrt. Men ansvaret stopper ikke der, lysene må også skrus på i mørket.

Altfor mange syklister mister livet i trafikken. De siste ti åra har om lag ti syklister årlig mistet livet. Årsakene er selvsagt sammensatte, men Transportøkonomisk institutt (TØI) anslår at ti prosent av de drepte og hardt skadde kunne vært spart dersom absolutt alle brukte sykkellykt i mørket.

Å sykle uten lys når det er mørkt, er dessuten ulovlig og kan bøtelegges med 1150 kroner. Politiet har imidlertid også vært proaktiv i enkelte kampanjer, blant annet sammen med oss, og har heller delt ut lys enn bøter.

Syklistenes Landsforening
Syklistenes Landsforening Vis mer

Heldigvis er de fleste flinke. Men en av tre sykler i mørket uten lovlig lys, ifølge TØI. Man kan spekulere i om manglende tilrettelegging og ikke minst muligheten til å sykle på fortau har gjort at mange syklende ikke identifiserer seg som kjørende, men mer som fotgjengere.

Videre er det ikke krav til at forhandler selger syklene med påkrevd utstyr. Men uansett har syklister et uomtvistelig ansvar for å gjøre seg synlig i mørket.

Dette retter vi årlig søkelys mot gjennom kampanjen Synlig syklist. Frivillige i våre lokallag står på steder der syklister ferdes – fra Alta i nord til Mandal i sør. Vi snakker med folk, deler ut sykkellykter og gir folk skryt for at de fortsetter å sykle utover høsten – i godt opplyst samspill med våre medtrafikanter.