VAR PÅ RØMMEN:: Kjendisbladet Se og Hør skal ha bidratt økonomisk til at Ole Christian Bach kunne holde seg på flukt, etter at han var etterlyst av Økokrim i 2005.
VAR PÅ RØMMEN:: Kjendisbladet Se og Hør skal ha bidratt økonomisk til at Ole Christian Bach kunne holde seg på flukt, etter at han var etterlyst av Økokrim i 2005.Vis mer

Se og Hør fikk 350 000 kr. i bot

Bidro til å holde Ole Christian Bach skjult for politiet.

||| Økokrim har gitt Se og Hør et forelegg på 350.000 kroner.

Bakgrunnen er at kjendisbladet skal ha bidratt økonomisk til at Ole Christian Bach kunne holde seg på flukt, etter at han var etterlyst av Økokrim i 2005.

Førstestatsadvokat Elisabeth Roscher i Økokrim sier til Dagbladet at foreleggsstraffen også omfatter uriktig bokføring.

Betalte Bach direkte
- Forelegget ble undertegnet 23. september. Vi har ikke fått tilbakemelding om Se og Hør godtar forelegget eller ikke, sier Roscher. Godtar ikke Se og Hør forelegget, vil Økokrim sende saken til Oslo tingrett for pådømmelse, sier Roscher.

Etter det Dagbladet forstår, mener Økokrim at Se og Hør har betalt fakturabeløp på til sammen 137.500 kroner og et forsøk på å betale 50.000 kroner. En del skal ha gått til Bach direkte og en del til hans kreditorer. Utbetalingene skal ha skjedd på vårparten 2005.

Bach døde under en politijakt i Sverige 11. juli 2005. Finanskjendisen var etterlyst internasjonalt, og han ble observert i en butikk. Da han kjørte fra butikken, kjørte to sivile politbiler etter. Da patruljene forsøkte å stoppe Bach, kjørte han av veien og inn i et tre. Livet sto ikke til å redde. Ved siden av Bach i bilen lå et håndvåpen.

På dette tidspunktet hadde Bach vært på flukt siden oktober 2004. Dagbladet fant ham i Dubai, hvor han ble intervjuet og fotografert. Etter hvert manglet Bach penger, og han lot seg altså intervjue mot penger av Se og Hør.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Godtar bota
Dagbladet har fått oversendt en pressemelding som Se og Hør-eier Aller Media vil sende ut i morgen. Her går det fram at de godtar forelegget fra Økokrim.

Men: «Aller Media mener at Se og Hør verken direkte eller indirekte har hjulpet Ole C Bach mens han var på flukt. Tvert imot hadde bladet gjennom flere reportasjer et kritisk søkelys på Bachs virksomhet. I den forbindelse betalte Se og Hør honorar for tips og bilder om Bach, da redaksjonen vurderte dette som nyhetsmessig svært interessant»

Videre heter det i pressemeldingen:

«Dersom det er slik at deler av disse beløpene har tilflytt Bach selv er dette beklagelig, men Aller Media mener at Se og Hør ikke kan lastes for dette. Når Aller Media AS i dag allikevel har meddelt Økokrim at selskapet har besluttet å vedta forelegget, skyldes dette i hovedsak hensynet til kildevernet. I tillegg ville en videreføring av saken medført bruk av betydelige ressurser. Saken er også nå blitt nærmere fem år gammel»

Reporteren også bøtelagt
Tidligere er reporteren Anita Fleime ilagt en bot på 50 000 kroner for å ha betalt Bach penger for et intervju mens han var på rømmen.

- Boten sender et viktig signal til journalister om at det er ulovlig å betale personer som er ettersøkt av politiet, for intervjuer, sa konstituert førstestatsadvokat i Økokrim, Marianne Djupesland, til TV2.no. den gang.
Samtidig ble det kjent at Fleime sluttet i TV 2 for å jobbe i Se og Hør.

Bachs daværende kjæreste, Linn Vatne, har flere ganger uttalt at media ved å betale for interjuer, bidro til at han kunne holde seg på flukt.