Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Se og Hør kan bli gransket av Økokrim

Kan bli gransket for brudd på straffeloven etter Bach-betaling.

(Dagbladet.no): Etter det Dagens Næringsliv erfarer, er ukebladet Se og Hør under etterforskning for å ha betalt penger til Ole Christian Bach og dermed finansiert hans flukt, skriver avisen i dag.


I går ble det kjent at tidligere TV 2-reporter Anita Fleime, som starter i bladet 1. februar, får 50 000 i bot fra Økokrim - samme beløp som hun betalte av egen lomme for å få intervju med den nå avdøde finansmannen.

Ifølge Dagens Næringsliv er Se og Hør under etterforskning for å ha brutt den samme paragrafen i straffeloven.



- Ingen kommentar

Ansvarlig for saken i Økokrim, advokat Marianne Djupesland, ønsker ikke å kommentere om Se og Hør er under etterforskning.

- Det jeg kan si er at forelegget som er gitt viser at det er straffbart å bistå mennesker som er på flukt, også når betalingen skjer som vederlag for et intervju. Dette er et viktig signal til pressemiljøet, sier Djupesland til DN, og legger til at Fleime kunne risikert fengsel om ikke saken var tre år gammel.

Sjefredaktør Harald Haave i Se og Hør vil ikke kommentere om noen i bladet er kalt inn til politiavhør i forbindelse med saken.

Hypotetisk spørsmål

- Vi svarer ikke på hypotetiske spørsmål, sier Haave til DN, og mener den store forskjellen mellom utbetalinger fra Fleime og dem er at hun har erkjent å betale Bach.

SJEFREDAKTØR: Se og Hør nekter for at penger fra bladet gikk til Ole Christian Bach. Foto: METTE MØLLER / DAGBLADET
SJEFREDAKTØR: Se og Hør nekter for at penger fra bladet gikk til Ole Christian Bach. Foto: METTE MØLLER / DAGBLADET Vis mer

- Det har aldri Se og Hør gjort, verken direkte eller indirekte, sier sjefredaktøren.

Se og Hør innrømmer å ha betalt penger for stoff om Bach, men nekter for at penger gikk til ham selv.

DN skriver at penger fra bladet endte opp hos finansmannen via mellommenn.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media