EKSOS: Forurensingen fra samferdsel i Oslo stiger fremdeles.  Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
EKSOS: Forurensingen fra samferdsel i Oslo stiger fremdeles. Foto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer

Se på resultatene av egen politikk

Miljøpolitikk handler om mer enn å bruke penger.

Meninger

Tenk om såkalte «samferdselsministere» en dag innså at god miljøpolitikk ikke handler om å bruke mest mulig penger, men å endre måten vi reiser på? Ketil Solvik-Olsen kaster bort dyrebar tid på å kritisere Miljøpartiet De Grønnes samarbeid med Arbeiderpartiet og SV i Oslo, framfor å se på resultatene av sin egen politikk (Dagbladet 21. april).

Etter regjeringsskiftet har forurensingen fra samferdsel fortsatt å stige, på tross av økte investeringer i jernbane, mer effektive biler og flere elbiler. Grunnen er enkel: trafikkveksten spiser opp gevinstene.

Ketil Solvik-Olsen kan alle de morsomme delene av å være politiker: å dele ut penger. Det han ikke er komfortabel med, er å prioritere. Som resten av den blåblå prosjektet, er Solvik-Olsen avhengig av evig voksende statlige utgifter for å holde skuta flytende. Rekordinvesteringer i jernbane blir slått av rekordinvesteringer i motorvei. Dessverre fører det ikke bare til vekst i offentlige utgifter, men også vekst i forurensing. Under Solvik-Olsen får vi flere fly i lufta og flere biler på veiene.

Faktum er at Solvik-Olsen undergraver miljøpolitikken i de store byene ved å gå inn for utbygging av veier som vil bryte klimaforliket, ikke minst E18-utbyggingen som er planlagt fra Asker og Bærum til Oslo. En gavepakke til velbeslåtte pendlere, på bekostning av vanlige folk som har god bruk for bedre kollektivtilbud.

Regjeringen har vist gjentatte ganger at de er ute av stand til å gjøre de prioriteringene som kjennetegner en ekte styringsdyktig koalisjon, og klima- og miljøpolitikken er et av de største ofrene. For å gjøre et grønt skifte, må man nemlig ta tøffe valg. Man blir ikke slank av å spise ei gulrot etter å ha slukt en pose potetgull.