Se reklamen som ble for drøy for Posten

Posten har stoppet en reklamefilm hvor komikerne Robert Stoltenberg og Robert Gustafsson henger på kors. De mener filmen kan virke støtende.

• Se Robin Hood-reklamen her

I filmen er komikerne Robert Stoltenberg, kjent fra «Borettslaget» og hans svenske kollega Robert Gustafsson, kjent fra «Åpen post», bundet fast til hvert sitt store trekors. De har langt hår og skjegg.

Den ene er kledd i kjortel, den andre har et lite klede rundt livet. Reklamefilmene er laget på oppdraget fra Postens datterselskap, budfirmaet Box. To av filmene er blitt vist på svensk fjernsyn. Nå er det bestemt at filmene ikke blir vist i Norge.

- Posten er en virksomhet som angår veldig mange mennesker. Vi ønsker ikke å harselere med religiøse symboler, sier Kjell S. Rakkenes, pressesjef i Posten.


– Støtende

– Innholdet i de tre reklamefilmene går på tvers av postens verdigrunnlag, som inkluderer respekt for andre mennesker. Filmene kan virke støtende, sier Rakkenes.

– Dette er det morsomste jeg har hørt på lenge. Posten stopper sine egne reklamefilmer. Jeg kan ikke gjøre annet enn å le av dette, sier komiker Robert Gustafsson til Dagbladet.

Han avviser at det er Jesus som henger på korset.

Se reklamen som ble for drøy for Posten

– Nei, nei. På den tida ble mange hundre mennesker korsfestet hver eneste dag. Å tolke filmene som religiøs eller politisk hets, er helt bak mål. Sånne avgjørelser begrenser folks mulighet til å tenke selv. I det frie Sverige har vi det heldigvis ikke sånn, sier Gustafsson.

- Latterlig

På spørsmål om det er forskjell på svensk og norsk humor, svarer komikeren følgende:

– Denne saken viser at det må være en forskjell. Men jeg tror ikke alle nordmenn deler Postens syn på filmene. Jeg tror faktisk de fleste nordmenn synes denne avgjørelsen er like latterlig som jeg, sier Gustafsson.

Reklamefilmene har lenge vært tilgjengelige for nedlastning på Box Sverige sine hjemmesider, men er nå trukket tilbake. De sendes fortsatt Norge og Sverige rundt via e-post. Det er særlig filmen hvor Stoltenberg og Gustafsson henger på hvert sitt kors, som Posten reagerer på. Den andre reklamefilmen viser Gustafsson i rollen som en overivrig Robin Hood.

Den tredje filmen viser Stoltenberg som middelaldersk kone. Hun blir skuffet når korstogsridderen roter bort nøkkelen til kyskhetsbeltet hennes.
– Ikke dramatisk

– Vi liker ikke konseptet som helhet. Vi forkaster og beholder reklamekonsepter hele tida. For oss er dette ingen dramatisk avgjørelse, sier Rakkenes.

Han forteller at filmene er blitt vist for et representativt testpublikum i Norge.

– De som så filmene, likte dem ikke, sier Rakkenes.
Stoltenberg ikke skuffet

Robert Stoltenberg svarer på Dagbladets henvendelse via e-post.

– Posten Norge har selv all rett til å vurdere om filmene skal sendes i Norge eller ikke. At de har valgt å ikke sende dem, er ikke noe problem for meg, skriver Stoltenberg.

Han skriver at han høsten 2006 ble kontaktet av sin svenske komikerkollega Robert Gustafsson, som ønsket Stoltenberg som motspiller i en serie med reklamefilmer.

– Fordi et samarbeid med Gustafsson har vært snakket om ei tid og virket lystbetont, takket jeg ja til dette, skriver Stoltenberg, som også skriver at samarbeidet fungerte veldig godt. Stoltenberg forteller videre at reklamefilmenes idé og innhold var ferdig utarbeidet av Gustafsson og oppdragsgiveren Box, da han kom inn i prosjektet.

Det er det svenske reklamebyrået Forsberg & Co som har laget de tre reklamefilmene. De vil ikke kommentere saken.

STØTENDE: Kjell S. Rakkenes, pressesjef i Posten, sier selskapet var redd for at filmen kom til å virke støtende.
LATTERLIG:</B> Den svenske komikeren Robert Gustafsson mener avgjørelsen til Posten er latterlig.
HELT GREIT: Robert Stoltenberg har ingen problemer med at reklamefilmen ikke blir vist i Norge.