Se, Seinfeld er en Mac fanboy

Kan han selge Windows?

(Dagbladet.no): Jerry Seinfeld får 50 millioner kroner for å stille opp i en ny reklamekampanje for Windows.

Det er reklamebyrået Crispin Porter + Bogusky som har fått jobben med å blåse liv i varmerket til Microsofts operativsystem. Byrået har tidligere gjort tilsvarende oppdrag for blant andre hamburgerkjeden Burger King, og skal nå forsøke å løfte Windows imagemessig i forhold til «kule» Apple.

APPLE har alltid vært suverent best i PC-industrien på reklame, helt siden den smått legendariske 1984-filmen som ble sendt i pausen under Super Bowl før lanseringen av den første Macintosh-maskinen. Men nå vil Microsoft slå tilbake på Apples hjemmebane, med en påkostet kampanje kalt «Windows, not walls». Den skal vise hvordan Windows knytter mennesker sammen, og det er altså selveste Seinfeld som dukker opp mot klekkelig betaling i den første filmen.

Spørsmålet er om Microsoft ser det ironiske i at man har valgt en frontfigur kjent fra en TV-serie der rollefiguren hans alltid hadde en Mac i leiligheten.

Seinfeld var nemlig en av Apples tidligste og mest vellykkede satsinger på produktplassering. En Mac var alltid fast inventar i Jerrys leilighet. Blant modellene som er sett i ulike Seinfeld-episoder, er en Macintosh SE eller Classic, en DuoDock, en 20th Anniversary Mac og en PowerMac G3.

OM DU ER MAC- ELLER PC-BRUKER, sier noe om hvordan du ser deg selv - og om hvordan du vil at verden skal oppfatte deg. Spesielt Macbrukere er opptatt av dette. Forfatteren Umberto Eco skrev i sin tid at Macbrukere er katolikker, mens MS-DOS-brukere er protestanter, eller nærmest kalvinister.

Klisjéoppfatningen - som Apple har bidratt sterkt til å bygge opp under gjennom mange års ekstremt dyktig markedsføring - er ellers at den kule, kreative og urbane minoriteten bruker Mac, mens streitingene og mekke sjøl-nerdene bruker Windows.

Slik sett var TV-seriens Jerry på grensen til å være for streit til å være en typisk Mac-mann. (Mens Newman, den plagsomme naboen i leilighet 5E, ganske utvilsomt var Windowsbruker). Det var heller ingen tilfeldighet at Jerry kjørte en Saab - bilindustriens svar på en Mac.

FANBOY?: Jerry Seinfeld får 50 millioner for å fronte Microsofts nye Windows-lampanje. Men TV-seriens Jerry var Macbruker. Her foran en DuoDock, en dokkingstasjon for en tidlig PowerBook-modell. Foto: UNIVERSAL PICTURES
FANBOY?: Jerry Seinfeld får 50 millioner for å fronte Microsofts nye Windows-lampanje. Men TV-seriens Jerry var Macbruker. Her foran en DuoDock, en dokkingstasjon for en tidlig PowerBook-modell. Foto: UNIVERSAL PICTURES Vis mer

Seinfeld dukket også opp i en av Apples mest omtalte reklamekampanje gjennom tidene, «Think Different». Under kan du se Seinfeld i ekstremt celebert selskap med ikoner som Albert Einstein, Bob Dylan, Martin Luther King, Jr., John Lennon, Maria Callas, Albert Hitchcock, Muhammad Ali og Mahatma Ghandi:

Microsoft lagde aldri reklamefilmer som dette. Markedsføringen av Windows fikk tvert imot en ganske usedvanlig skjev start med dette direkte skremmende forsøket fra nåværende toppsjef Steve Ballmer på støvsugerselger-standup om Windows 1.0:

Sammenliknet med dette, er Seinfeld selvsagt en klar oppgradering. Men det gjenstår å se om virkelighetens Seinfeld, som ikke kjører Saab, men har en av verdens største Porsche-samlinger, kan selge Windows med troverdighet.

DET GJENSTÅR OGSÅ Å SE om reklamebyrået benytter anledningen til å gi den forfengelige og selvopptatte Macmenigheten et spark bak, for eksempel ved å gjøre et poeng av at Mac-mannen Seinfeld har «switchet» til Windows, slik Apple lenge har kjørt kampanjer for å folk til å switche den andre veien. 

Det skal også bli interessant å se om en tvers igjennom ironisk figur som Seinfeld kan selge noe som helst med troverdighet, noe Bryan Curtis i Slate diskuterer i denne artikkelen fra 2005.

Etter sigende skal stjerner som Will Ferrell og Chris Rock være aktuelle for senere episoder i Windows-kampanjen. Og det er utvilsomt en slags logikk i dette. Hver på sitt vis er jo Seinfeld, Ferrell og Rock, i all sin genialitet,  ganske streite komikere som går hjem hos de brede lag.

NYE HUMORNAVN som Seth Rogen og Michael Cera, derimot, nerdete outsidertyper kjent fra filmer som «Knocked Up», «Superbad», «Juno» og «Pineapple Express»?

Definitvt Mac fanboys.

Se, Seinfeld er en Mac fanboy
PRODUKTPLASSERING: Det var alltid en Mac i Jerrys leilighet. Her skimtes en Classic eller SE i bakgrunnen. Foto: UNIVERSAL PICTURES